הסגנון של ג'קי אונסיס

Spread the love

לקרוא לגברת אונסיס קנדי אייקון אופנה יהיה קלישאתי. אחרי הכל, צמד המילים הללו מופיע אחרי כל אזכור של השם שלה במנועי חיפוש, כמו בכל אמצעי תקשורת. חלק מהעניין המתמיד בבגדים שהיא לבשה נובע מאלמנט ההפתעה. ג'קלין היתה אישה צעירה שנקלעה לעולם של פוליטיקאים מבוגרים בתקופה שבה התחילה להתגבש תרבות הנוער בשנות החמישים והשישים. להיות צעיר קיבל משמעות שונה מאשר ללכת בצורה עיוורת הישר לתוך מערך החוקים המוכרים. הפירוש התרבותי החדש היה שונה וכלל אי ציות למוסכמות. ואכן, הזוג שהביא עימו התנגדות רבה בהתחלה מצד הסביבה שלא ידעה כל כך מה לעשות עם כל השינויים שהם ערכו, הצליח בהדרגה להגיע לשיא בכל הנוגע לאהדה. ג'קי או היתה יכולה בקלות להפוך לסוג של מרי אנטואנט, צעירה מחוץ לסביבה המיידית שלה בעלת תאווה בלתי פוסקת לאופנה ואסטטיקה שמביאה לשלטון שינויים. גם היום למעשה, סביר להניח שהיו צולבים אותה על הסכומים שהיא הוציאה על בגדים. לפי השמועה, היא בזבזה סכום גדול בהרבה מההכנסה של בעלה רק על פרטי לבוש בשנה הראשונה שלהם בבית הלבן. חלק גדול מהפיכתה לאייקון נובע לפיכך מהעובדה שהיתה אישה צעירה ויפה, כזו שקיבלה תואר בספרות מאוניברסיטה בצרפת ואהבה מותגים יקרים. חלק נוסף כאמור, קשור לתקופה. בשנים אלו מעצבות דוגמת שאנל הצליחו לשבור מוסכמות בנוגע למה נחשב נשי. הנוחות והפשטות האלגנטית בעלת הקווים הנקיים, הוצמדה לערכים החדשים שנגעו לשינוי תפקיד האישה המסורתי. ג'קי, בדיוק כמו שאנל, ייצגה את אותה דמות חדשה, זו שיכולה לצאת לעבוד לו היא רוצה ולא חייבת רק להראות ייצוגית באירועים. כזו שגם לא נראית חנוטה בתוך הבגדים שהיא לובשת.

וג'קי אכן ספגה ביקורות רבות בשנים הראשונות, אבל לא על הסכומים שהיא הוציאה על בגדים, אלא על חיבתה למותגים צרפתיים במקום אמריקאיים. בתחילת שנות השישים היא שכרה את המעצב אולג קאסיני שגם היה חבר משפחה. המעצב הצרפתי- אמריקאי ידוע בעיקר בעיצוב שמלות צמודות שמגיעות עד הברך, (ונעשו פופולריות מאז בקרב מנהיגות עולם בזכות היותן נשיות ולא פורמליות מידי כגון שמלות קוקטייל, ומהוגנות יותר משמלות מיני) וחצאיות בגזרת A . המעצב מהווה בעצמו חלק מסיפור ההצלחה הבלתי שגרתי. אחרי שהיגר לארצות הברית חסר כל ועבד בהתחלה כמאייר קריקטורות פוליטיות, הוא מצא את מקומו בהדרגה ואז בבת אחת כמעצב הרשמי של הגברת הראשונה. הוא לקח את חוש הטעם המפותח שלה והעלה אותו לדרגת אמנות. מה שמייחד את ג'קי, שוב בדומה לשאנל, הוא היכולת לקחת את אותה רוח חדשה של נשיות צעירה ואלגנטית, שהיתה כביכול פשוטה למראה, ולהפוך אותה להוט קוטור. קסיני עזר להפיץ את המראה של ג'קי שהפך למקור חיקוי בקרב נשים בכל הגילאים. בין השאר כובעי ה Pill box המפורסמים, יחד עם השמלות הגיאומטריות בעלות הבדים האיכותיים, הכפתורים העצומים, הפנינים, המחשוף העמוק יותר ממה שהיה נהוג בזמנו, הז'קטים הקטנים והרבועים, וכמובן המעיל המנומר ושמלת הסאטן שנלבשו באירוע זמן קצר לאחר הבחירות ונחשבים לאחד האאוטפיטים ששינו את עולם האופנה. קאסיני עיצב לג'קי בתקופה הקצרה שלה בבית הלבן יותר משלוש מאות פריטי לבוש וכתב בתקופה מאוחרת יותר ביוגרפיה על התקופה בה בילו יחד. הוא אף ציין שם שג'קי נהגה להתקשר ולהתלונן שאין לה מה ללבוש.

יש לציין שמלבדו היא נהגה עדיין ללבוש מותגים כגון שאנל, ג'בנשי ודיור. את המראה של שלה בתקופת הנשיאות אפיינו גם הכפפות עד המרפק שהפכו גם הן לסממן היכר, וסגנון השיער המורם מעט שנקרא Bouffant, שמחבר גם הוא בינה ובין מארי אנטואנט ומשווה מראה של שיער מלא.

הסטייל של ג'קי

לאחר הרצח של קנדי והיציאה מהבית הלבן הסגנון של ג'קי השתנה והפך לרשמי פחות. היא עברה ללבוש חליפות מכנסיים, שמלות משוחררות ומטפחות של הרמס. היא גם עזרה להפוך את חולצות הצאוורון הארוך לפופולריות (turtleneck) והחלה ללבוש משקפיים עגולים וגדולים שגם הם הפכו לאחד מסימני ההיכר של קנדי אונסיס. הדרך בה היא לקחה את כל הפריטים האלו והפכה אותם לשלה, עזרו להפוך אותה לסמל אופנה מוביל. ג'קי קיבלה מעולם האופנה בחזרה את כל מה שהשקיעה.

המצת  והעט/חברת S.T. Dupont Paris
המצת והעט/חברת S.T. Dupont Paris

 

לג'קי קנדי אונסיס היה מצית דופונט שעליו הופיעה האות J. כדי לא לפגוע בציפוי הלכה המיוחד, האות J  נחרטה עוד בתהליך הייצור. בשנת 1973 פנתה קנדי לדופונט וביקשה שיכינו לה עט בעיצוב תואם למצית. לדופונט היה רעיון גאוני – לעצב את גוף העט בדוגמת הרולר של המצית וכך נולד עוד אייקון: העט הקלאסית של דופונט.

 

Author: אביה בן דוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *