Retema: מותג מקומי חדש לפלאס סייז

מאת דניאל אסייג

סטאז' בלונדון הוביל את רתם לויתן, מעצבת ובעלי המותג המקומי החדש לפלאס סייז, Retema, להציג, לראשונה בתולדות המחלקה לעיצוב אופנה, פרויקט גמר בנושא. משם הדרך הייתה ידועה ובמרץ הקרוב תשיק לויתן את המותג. אלו לא פריטי אופנה אלא מותג עם הלך רוח ואגנד'ה ברורה. אנחנו מאוד בעד!

 

את חופשת הקיץ בין השנה השלישית לרביעית בלימודי עיצוב אופנה בשנקר, בילתה רתם (בלי ו') לויתן, 25, תל אביב בסטאז' בלונדון, בחברת stylus, העוסקת בחיזוי טרנדים.  'חלק עיקרי בעבודה שלי שם עסק במחקר תופעות ותהליכים שקורים בחברה הבינלאומית, באמנות, אופנה, פוליטיקה, טבע וכו'. כחלק מהמחקר והיהחשפות שלי לעולם הרחב, למה שקורה באופנה בעולם, הבנתי שיש תחום שלם של פלאס-סייז, שלא הכרתי, ולא נחשפתי אליו. פתאום ראיתי מודלים שונים של יופי, של נשיות. נחשפתי לבלוגריות, ודוגמניות שאני יכולה להזדהות איתן, שהבגד יושב עליהן כמו שיושב עליי.. זה שימח אותי. הרגשתי שנכנס לי אוויר לריאות, שאני מתמלאת בהשראה.' פותחת לויתן את הראיון לקראת השקת מותגה לפלאס סייז, רתמה. שנגזר מפירוש השם רתם שהוא שיח מדברי, חזק, עם פרחים ורודים ולבנים, רתמה זה שמו של הצמח באנגלית. השם רתמה נוסד מתוך מגדיר צמחים בבית של חבר טוב שלה.

 

פרויקט הגמר של לויתן שזכה לשבחים | צילום רפי דלויה

פרויקט הגמר של לויתן שזכה לשבחים | צילום רפי דלויה

 

הרעיון לגעת בנושא פלאס סייז בפרויקט הגמר החל לקנן במוחה של לויתן בדיוק בנקודה שבה היא גילתה את התחום הכו רחב ועם חזרתה ארץ הציגה בפני המנחה שלה, רון (רונקו) קאהן,(מנהל הקריאטיבי של חברת האופנה 'רנואר') את הבחירה שלה לעסוק במידות 42+. החלטה קשה ואמיצה בייחוד כשמדובר בפרויקט גמר המסכם את כל שנות לימודייך וכל עיני התקשורת והמבקרים מופנים אלייך כך שזה יכול היה להתרסק כמו שזה הצליח. 'עבדתי מאוד קשה – ברמת הדיטליים הכי קטנים, איך כל דוגמנית נראית, מה יתאים לה ללבוש, מה יחמיא לה, מדידות אינסופיות להתאמת הדגם למידותיהן המדויקות של הבנות, איך ייראו יחד, מה יהיה עיצוב השיער ואיך יראה האיפור, הכל היה תפור ברמת הקונספט מקצה לקצה.' מוסיפה לויתן.

לא פחדת?

'סיכנתי הרבה כדי להגיד משהו משמעותי, והדרך הייתה מאוד מאתגרת. אבל בער בי הרצון לעשות את השינוי הקטן שלי, לצעוק את האמירה שלי- בתקווה שיגיע ללבבות רבים… רון שמר עליי אותנטית במהלך תהליך העיצוב (שנה שלמה!!), לא נתן לי לפחד ולהתרחק מהאמירה והאמונה שלי הבסיסית, הוא היה איתי במאה אחוז, תמך ברעיון לאורך כל הדרך. בעיני, הגוף המקומר הנשי, הוא הגוף האידיאלי והיפה ביותר. שמתי סוף לאידיאל היופי שהאכילו אותי כל חיי.. לא בא לי יותר. בא לי להלביש נשים בכל המידות והצורות, בבגדים הכי שיקים ונכונים, ושייראו פצצה!! מהמקום הכי חיובי וכיפי.' 

 

גם למידות פלאס סייז מותר להתלבש | צילום מלכיאלה בן שבת

גם למידות פלאס סייז מותר להתלבש | צילום מלכיאלה בן שבת

 

ספרי לי על היום שאחרי תצוגת הגמר.

'וואוווו. זה היה מטורף.. מעבר לכל דימיון שלי.  לקראת סוף הפרויקט, הייתה לי תחושה שיהיה כאן רעש, בכל זאת, פעם ראשונה על מסלול התצוגה של שנקר, צועדות חמש דוגמניות במידות 42-50.  אבל לא תיארתי לי את כמות הגלים וההד שזה החזיר אליי.הפרסום בתקשורת היה מדהים, הייתי בעננים. אבל האמת, שהכי ריגש אותי, עד רמת הדמעות, היו ההודעות הפרטיות שקיבלתי מנשים ובנות אנונימיות רבות, שכתבו לי על ההשראה והכוח שהן קיבלו מהפרויקט.. וואו , אפילו כשאני מספרת על זה בדיעבד אני מתרגשת והקול שלי רועד.הרגשתי שעשיתי משהו קטן עבורן, שימחתי אותן, הנכחתי אותן בחלל, הכנסתי אותן דרך הדלת הראשית לתעשיית האופנה הסגורה, נתתי להן להיות חלק מהאמירה שלי. אושר גדול.'

 

'מה שהייתי רוצה ללבוש אעצב' | צילום מלכיאלה בן שבת

'מה שהייתי רוצה ללבוש אעצב' | צילום מלכיאלה בן שבת

 

חודש לפני תצוגת הגמר כבר ידעה לויתן שיהיה לזה המשך, והחלה בכתיבת תכנית עסקית,  סקרי שוק ובעיקר להבין איפה אנחנו נמצאים בתחום הזה בישראל. ובשונה משאר חבריה לספסל הלימודים, יומים אחרי התצוגה החלה לבנות את המותג. במרץ הקרוב תשיק את המותג רתמה עם קולקציית ביכורים ראשונה שהיא למעשה תוצאה של עבודה אינטנסיבית של חצי שנה, שבה הפסיקה את עבודתה כמאיירת עצמאית, 'זה הרבה יותר מורכב ממה שחושבים. אני גם אדם מאוד מחושב, הכל אצלי מושקע עד רמת הפרט האחרון. אין חיפופים.'

במהלכה של החצי שנה גילתה כי כיום קם דור חדש של נשים צעירות בגילו או ברוחן, שרוצות להתלבש, ומבינות שמגיע להם להתלבש. להראות אחרת ויש להן את זכות הבחירה. הדור הזה לא מוכן להתפשר ולהתנצל יותר.. זה אולי נשמע מובן מאליו לאוזן זרה, אבל מתחוללת כאן מהפכה אמיתית בין אם תרצו או לא, זאת עובדה והיינו עדים לכך לפני מספר שבועות שמגזין הגברים בלייזר צילם לשער המגזין את הדוגמנית הפלאס סייז, ריי שגב. 'עוד 10 שנים נסתכל אחורה, ונוכל להגיד שהיינו חלק מהשינוי, אני חלק מהדור הזה, ואני רוצה להלביש אותו. אני מעצבת עבורן את מה שהן רואות באנסטגרם מעבר לים, את מה שהן חולמות ללבוש ולא מוצאות בארץ. אצלי הן יכולות למדוד ולבחור את הסטייל שבא להן, כשהכל מושקע, באיכות וברמת טעם גבוהה ובסטייל.'

 

מותג שהוא לא רק בגדים | צילום מלכיאלה בן שבת

מותג שהוא לא רק בגדים | צילום מלכיאלה בן שבת

 

ומה החזון שלך?

'אופנה טהורה, כמו שהיא צריכה להרגיש ולהראות. אני מאמינה שלנשים בכל המידות מגיע לחוות חווית רכישה נעימה וכיפית.  הלקוחה שלי היא מלכה, ומגיע לה להרגיש מלכה אצלי בסטודיו. מגיע לה ללבוש את הבגד הכי יפה, לארוז אותו בשקית הכי יפה,לגרוף מחמאות והכל בשיא הסטייל.' 

במה המותג שונה משאר מתחריו?

'בארץ קיימים מותגים מקומיים מדהימים, יש כאן כישרון אדיר כשמדובר ביצירה ועיצוב אופנה. אגב, אני גם חושבת שיש כאן אופנת רחוב מהממת.  אני חושבת שהייחוד שלי מגיע ישירות מהעיצוב. אני מביאה משהו מאוד מעודכן, ואופנתי, לשוק שלם של נשים שקיבלו עד היום מענה חלקי.' 

 

אפשר את כל הקולקציה אלינו | צילום מלכיאלה בן שבת

אפשר את כל הקולקציה אלינו | צילום מלכיאלה בן שבת

 

אך הדרך למעצבים צעירים לקראת חולמם, הקמת מותג משל עצמם היא  לא משימה פשוטה, ואכן יקרה מאוד. שכן מרביתם נקלטים בחברות אופנה מסחריות, וחלקם הקטן מאוד אמיץ וקופץ את קפיצת הראש הראשונה שלו. המשימה הראשונה והקשה ביותר היא למצוא דרכים שונות להשיג מימון, תקציב להקמת העסק. 'אחת מהדרכים שחשבנו עליהן, הייתה קמפיין הדסטארט לגיוס מימון מההמונים. הפרויקט צלח בצורה חלקית, ולא הגיע ליעדו. ניסיתי לשער מדוע, והיכן נמצא הפער בין התמיכה בע”פ לבין התמיכה הכספית בפועל, אך לא נמצאה תשובה חד משמעית. תראה, כשמקימים מותג, מנסים כל מיני דרכים, לפעמים מצליחים ולפעמים נכשלים, זו המהות בעיני בעסקים. לא מכירה מישהו שכל חייו רק הצליח.  למדתי הרבה מהתהליך בהדסטארט, ועכשיו פנינו קדימה. נשיג את המימון בדרכים אחרות, ואני עושה את כל המאמצים להקים את המותג הכי מהמם ומושקע עבור הלקוחות שלי.'

 

אחד מסימני הזיהוי של המותג, 'שפתים אדומות' בדיוק כמו לויתן

אחד מסימני הזיהוי של המותג, 'שפתים אדומות' בדיוק כמו לויתן

 

קולקציית ההשקה מורכבת מכל הפריטים שתמיד רצתה לויתן בארון הבגדים שלה והיו חסרים לה, החל מפריטי מאסט הב ,כאלה שמסדרים לך את המלתחה מבוקר עד ערב. הן

מיוצרים במזרח, בטכנולוגיות תפירה מתקדמות שאינן קיימות בארץ , ובאיכות הגבוהה ביותר. בקיץ, מתוכננת קולקציית הלבשה תחתונה ובגדי-ים כך שיש למה לחכות. 'הוצאתי משאבים רבים כדי לבדוק את הגזרות, למדוד אותן על נשים שונות, במבני גוף שונים. יש כאן מחשבה מעמיקה על הלובשת, מה יחמיא, מה יהיה נעים ויפה לגוף. המידות ינועו בין 42-50  חשוב להגיד משהו לגבי מידות, טיפ קטן! מידה זה אינו ערך מוחלט. בד”כ אנחנו ננוע בין שתיים או שלוש מידות,לכן תמיד כדאי למדוד! לא יקרה כלום אם תנסיאני לובשת מידה 42 של רתמה ברוב הפריטים, אבל כדי להשיג את הלוק הרצוי, יכולה לבחור גם במידה גדולה יותר'.

את מי את חולמת להלביש?

'קודם כל, את כל הנשים בישראל. אח”כ גם את משפחת קארדשיאן.'

איפה את רואה את המותג בעוד 5 שנים מהיום?

'אני חולמת להגיע לכולן, בכל רחבי הארץ. אני חולמת לראות את הבגדים שלי בכל מקום'.

 

סלוגן שהתחיל כבר בפרויקט הגמר והמשיך למותג

סלוגן שהתחיל כבר בפרויקט הגמר והמשיך למותג

 

כל מהפכה ושינוי מתחילים הרבה לפני שהם עושים רעש או מקבלים הכרה. בשנים האחרונות פועלות נשים חזקות מתחומים שונים,החל מהדוגמנית כמו ריי שגב, שמחה גואטה שמקדמת את התחום בטלוויזיה, בלוגריות ומובילות דעת קהל כמו זוהר וסילויצקי (זוריק) ועוד רבות וטובות בתחום של דימוי גוף חיובי.  הן עובדות קשה ונותנות השראה כדי להעניק לבנות צעירות את מה שהיה חסר להן פעם. מראות כל יום מחדש שאפשר לבחור אחרת, שאסור לך להתנצל על המידה או הגוף שלך, וכדאי מאוד שתאהבי את עצמך כמו שאת. הן נלחמות את המלחמה הזו שנים, ובצדק. המותג , הוא ללא ספק אחד שנולד מתוך רצון כזה ומבטיח לחלול מהפכה, וזאת בזכות לויתן שהתשוקה בוערת בתוכה. זהו למעשה המתכון לפיצוח של מעצבים מקומיים, לא רק כישרון הוא הפקטור בהצלחתו של מותג ישראלי אלא בעיקר מי שעומד מאחוריו.

 

לויתן בהקמת הסטודיו החדש

לויתן בהקמת הסטודיו החדש

retema / סטודיו סגולה 11 תל-אביב (החל מחודש מרץ) | אפשר לעקוב ולהתעדכן בלייב באנסטגרם retema_