אום כולת’ום, מריה הקדושה ויוז’י ימאמוטו נפגשים בפסטיבל אפוס 2018

Spread the love

המפיקה והבמאית נורית קידר עם המיטב של פסטיבל אפוס 2018  הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות

פסטיבל אפוס, בניהולה האמנותי של מיקי לרון, הוא פסטיבל הסרטים  היחיד בישראל, המוקדש כולו לתחומי התרבות המגוונים. הפסטיבל מהווה הזדמנות להיחשף למיטב הסרטים החדשים והמרתקים העוסקים בנושאי מוסיקה, מחול, תיאטרון, קולנוע, ספרות ושירה, אמנות פלסטית, עיצוב מכוניות, עיצוב אופנה, אדריכלות ועוד. בתכנית האמנותית של פסטיבל אפוס השנה – הצצה אל תוך מוחו של גדול אמני הוידאו ביל ויולה, סרטים על הסופרת מרגרט אטווד, הבמאי הצ’כי יז’י מנזל, השחקן הצרפתי ז’אן גאבן, מעצב האופנה היפני יוז’י ימאמוטו, תחילת הקריירה של ענקי המוזיקה ז’קלין דה-פרה, דניאל בארנבוים, יצחק פרלמן, פנחס צוקרמן  וזובין מהטה וחייהם של אום כולתום וג’ון קולטריין. סרטים על עולם המסחר המטורף של האמנות  העכשווית, על כפר שלם באיטליה שהוא להקת תיאטרון, על עיצוב איטלקי של מכוניות מהחלומות, דיור ציבורי באירופה, תהליכי שימור בברלין והתחדשות עירונית באיסטנבול, אמניות מורדות ופורצות דרך, המייקינג אוף של ‘מטריות שרבורג’, נשים מנצחות על תזמורות, גברים רוקדים בלט קלאסי, מחווה למועדון ארוחת הבוקר של דוד פרלוב, מפגשים עם יוצרי סרטים בינלאומיים, תחרות ישראלית, תכנית סרטי שירה ישראלית, תחרות סרטי סטודנטים, תכנית קולנוע ניסיוני ולראשונה תכנית מיוחדת לדור הצעיר: ‘אפוס לילדים’ עם הנסיך הקטן, תערוכה לכל המשפחה וסדנת יצירה אורבנית במוזיאון ועוד. כמה מילים על כמה מהסרטים הבולטים שראיתי ואהבתי:

מתוך הסרט קולות של כסף
מתוך הסרט קולות של כסף

 

מרגרט אטווד / Margret Atwood: You Have Been Warned! / בריטניה, 2017 / 65 דקות /בימוי והפקה / קטי הומן

כבר שנים שהיא מופיעה ברשימת הסופרים שמהמרים עליהם שיזכו בפרס נובל, אבל בשנה האחרונה היה לסופרת הקנדית מרגרט אטווד הישג מיוחד במינו: ספר שכתבה לפני יותר משלושים שנה היה לספר המבוקש ביותר באמזון. העיבוד הטלוויזיוני המוצלח של ‘סיפורה של שפחה’ הוא שהקפיץ אותו לראש רשימות רבי המכר, אבל אין ספק שהרלוונטיות של אטווד רק הולכת ומתחזקת עם השנים. בדיוקן המעמיק הזה, אטווד בת ה-79 מספרת על שורשיה הקנדיים, על הקשר הקרוב לאדמה ולטבע, על הבית המיוחד שאפשר לה לפתח מחשבה עצמאית, על המאבקים והנכונות התמידית לעלות על בריקדות.

רוצחות סדרתיות – סופרות כותבות מתח

הדור העכשווי של סופרות ספרי המתח עומד אמנם על הכתפיים הרחבות של כמה ענקיות בתחום – אגת’ה כריסטי, פ.ד. ג’יימס, רות’ רנדל – אבל יש לו אופי מובהק משלו. מפגש עם הסופרות המצליחות ביותר בתחום היום, מגלה יוצרות שלא מפחדות לרדת לעומקן של פרוורסיות אנושיות. הן עושות תחקירי עומק במעבדות הפתולוגים, מבררות איך אפשר לרצוח בדרכים חדשות ומפתיעות, לומדות את חוקי המדע והטבע כדי לעגן את יצירתן במציאות ומתקרבות הביתה כדי לחפש את המניעים. האלימות הרצחנית בספריהן היא תוצאה של יחסים קרובים ואינטימיים, או של זרות נוראית המתגלה במקומות הבטוחים ביותר, בין חדר השינה לחדר הילדים, בין המטבח לסלון המשפחתי. פטרישיה קורנוול הוותיקה ופולה הוקינס החדשה מצטרפות לשורה של סופרות מתח עכשוויות שמשתפות בסודות המקצוע.

מי אתה יוז’י ימאמוטו 

מעצב האופנה היפני יוז’י ימאמוטו, אחד המעצבים החשובים והמשפיעים בעולם, הוא איש שקט, מדבר אנגלית לאט לאט, מהרהר תוך כדי ניסוח משפטיו. הוא איש עם עקרונות רבים, שונא לוגואים ועקבים למשל, והוא יצר אופנה שמושפעת מאסתטיקה יפנית וידועה בגזרות מדויקות ומחויטות לעילא. לבוש שחור, עם כובע שלא מש מראשו, וסיגריה שלא משה מידו, הוא מספר את סיפורו, סיפור של ילד שגדל לבד עם אמו, ולמד מגיל צעיר שהעולם קשה ואכזר ואסור לסמוך על אף אחד. הוא מאמין שהנטל שלוקח האמן על עצמו הוא נטל ההתנגדות ומגדיר את עצמו כאדם לא חופשי שמייחל כל חייו לחופש בלתי מושג. הוא איש קשה, תובעני בעיקר כלפי עצמו אך גם כלפי אלה שעובדים איתו ומתלמדים אצלו, ומאמין ביצירתיות שהיא תוצאה של עבודה קשה, אימון וניסיון. אמו, קולגות, תלמידים ובעיקר הוא עצמו, מביאים פרופיל של אדם שמצא בבגדים את ייעודו אבל לרגע לא מפסיק לחפש.

 זאק פוזן: המעצב שעף קרוב מדי לשמש

זאק פוזן נולד אל תוך סביבה שהתאימה לו בדיוק. משפחה חמה אוהבת ומטפחת בלב הסוהו במנהטן. כילד שיחק עם בובות ותפר להם תלבושות וכשהתבגר מצא את מקומו בתיכון אמנותי, שם הפכו חברותיו לכיתה לדוגמניות הראשונות שלו. במהירות מסחררת החלו סלבריטאיות ללבוש את שמלותיו, המגזינים היוקרתיים ובראשם ‘ווג’ אימצו אותו, העולם נרעש מבן ה-20 שיודע לעצב שמלות כל כך יפה ופוזן חגג את מיקומו על גג העולם. ואז באה הנפילה הגדולה,וממש באותה מהירות שהוכתר, הוא צלל מטה. הסרט המרתק, כמעט סיפור מתח, מספר את סיפור עלייתו, נפילתו וגם ניסיונו האמיץ להתרומם מחדש אחרי הנפילה הכואבת. זהו סרט על אמן שההיבריס כמעט חיסל אותו, עד שגילה מחדש מה חשוב באמת.

אום כולת’ום / OUM KALTHOUM / אינתא עמרי

דרכה של הדיווה הנערצת, אום כולתום, מכפר בדלתא של הנילוס אל פסגת עולם התרבות, משירה דתית דרך שירה עממית ועד ליצירת סגנון ייחודי ופורץ דרך. שורה של משוררים, מלחינים, מבצעים ומכרים מתארים את אישיותה ומנסים לפצח את מרכיבי ההצלחה של האישה שנתנה את כל כולה על הבמה, אך בה בעת שמרה את עצמה לעצמה, שהייתה פמיניסטית בכל הווייתה אך גם שמרנית מוצהרת, שידעה לחדור עמוק אל לבו של העם ולהשמיע את קולו, אך גם מצאה דרכה אל לב שליטיו. בעזרת קטעי ארכיון נדירים, הסרט מביא מבט רחב על עולם השירה בקהיר של המאה הקודמת, מהשפעות והזדמנויות שנבעו מהקידמה  ועד התמורות הגיאו-פוליטיות באזור. 42 שנה אחרי מותה, מעמדה עדיין איתן, קולה עדיין מרטיט לבבות והמסתורין שסביב דמותה רבת הסתירות והחידות לא מפסיק לרתק.

כשאלוהים ישן / When God Sleeps

בגיל 25 מצליח שאהין נג’אפי להרגיז את שלטונות ארצו, איראן, נאסר להשמעה והופך לקולם של דור מורד וזועם. במהלך נסיעה לטורקיה הוא מבין שהחזרה לאיראן כרוכה בסיכון גדול ומחליט להמשיך משם לגרמניה. בגרמניה הוא ממשיך ליצור ולהרגיז את הממסד הדתי של איראן עד שמכריזים עליו כאויב הדת ופרס כספי מובטח למי שיהרוג אותו. נג’אפי יורד למחתרת ומתחיל חיים של אמן שחייב להתחבא. קריאת התיגר שלו על המשטר ועל האסלאם גובה מחיר בכל אספקט של חייו, כולל במערכת יחסים המתפתחת בינו לבין בת של אחד ממקורבי הממשל האיראני. הסרט מלווה אותו בחייו במחתרת בגרמניה, כשהוא נאבק על זכותו להמשיך, להופיע וליצור, למרות הסכנה הגדולה הנשקפת לו ולכל מי שמסייע לו. סיפור של אמן צעיר ואמיץ שלא מוכן שיסתמו לו את הפה, גם כשמולו עומד שלטון פאנטי חסר מעצורים.

גבולות פרוצים – מסע אל תוך עסקי האמנות

כסף מסובב  את העולם בכלל ואת עולם האמנות העכשווית בפרט, זה שבו קונים ומוכרים יוצרים ערך שאין לאף אחד מושג על סמך מה הוא נקבע, ומפוצצים בלונים באותה חדווה. בעשרה פרקים קצביים הסרט עובר בין כל שחקני עולם הסחר האמנותי: האספנים, בתי המכירות, ירידי האמנות, הגלריסטים והאמנים שורה ארוכה ומרתקת של אנשי אמנות, מספרים על מכונת הכסף המשומנת. מי שמצליח בעולם הזה הוא בדרך כלל זה שיודע לשחק את המשחק, ולא בכדי מתעכב הסרט על אמנים כמו ג’ף קונס ודמיאן הרסט, והגלריסט לארי גגוזיאן, שמצליח להישאר אניגמטי ובלתי מושג, ממש כמו האמנות עצמה.

ביל ויולה – בדרך לסנט פול

12 שנה, בסבלנות אין קץ, עקב הסרט אחר תהליך עבודתו של ביל ויולה, כנראה גדול יוצרי הוידיאו-ארט בעולם כיום. קתדרלת סנט-פול בלונדון הידועה בניסיונותיה לעודד אמנות דתית עכשווית, פנתה אליו בהצעה שייצור שתי יצירות וידיאו-ארט שיוצגו בקביעות בכנסייה. הראשונה, ‘קדושים מעונים’, הושלמה ראשונה, השנייה, ‘מרים’, נתלתה שנתיים אחריה. ויולה הוא איש נעים וחדור מטרה. מרתק לראות אותו מתכנן, מצלם ויודע בדיוק מה הוא רוצה להשיג. לא ברורה בכלל עמדתו כלפי שאלות של דת ואמונה, אבל אין ספק שהן מעסיקות אותו והוא מבין לעומק כיצד היצירה שלו תקבל משמעות בתוך ההוד וההדר של הקתדרלה המפוארת. מדובר בשתי יצירות עוצמתיות ביותר, שתהליך יצירתן מספק הצצה אל מוחו של אמן ענק.

רוברט וילסון עם הצבע של קיץ 2018
רוברט וילסון עם הצבע של קיץ 2018

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 14–17 במרץ 2018 / מוזיאון תל אביב

Author: נורית קידר