האמנית לור קטוז’יה, חוקרת את השפה הגיאומטרית של אדריכלות מודרנית ברחבי העולם, משתתפת בתערוכה ‘אדריכלות היא מוסיקה שקפאה’. שאלנו אותה כמה שאלות והתאהבנו. כן, גם בעבודות
ספרי לנו על הדימויים שבחרת
במשך חודש ניסיתי ‘לסרוק’ כמה שיותר מרחב עירוני שיכולתי, בהסתובבות בשכונות שונות בניסיון ‘ללכוד’את הרבגוניות של תל אביב באמצעות המדיום של הצילום. התרכזתי בעיקר בפרגמנטים אדריכליים של מבנים מודרניסטים או מבנים חדשים, הסתכלתי על צורות גאומטריות מופשטות כמו למשך קו ישר, מזוגזג או מעוקל. בסופו של דבר, השתמשתי במעל 80 צילומים שחיברתי יחדיו כדי ליצור המשכיות בווידאו שיצרתי, שערכתי בסטופ-מושן.
קרה לך שחשבת לעזוב את תחום האמנות?
לא, מעולם לא הרגשת כך, כיוון שבמשך הרבה זמן לא החשבתי את עצמי לאמנית. ייצרתי באופן אינסטינקטיבי, בלי לחשוב על התווית. התמזל מזלי וקיבלתי במהרה מענקי אמנים שכעת מאפשרים לי להקדיש את כול כולי לעשייה האמנותית שלי.
איזו תערוכה או פרויקט גורמים לך להכי הרבה גאווה?
בשנת -2019 הוזמנתי להשתתף בתערוכה בגלריה קטנה בברלין. כשגיליתי שיש בחלל הזה דלת מסתור שמובילה למרתף, דמיינתי מיצב עם אמן סאונד שיופיע שם, ויגרום לרצפת הגלריה לרטוט מתחת לרגלי הקהל. הפתיחה היתה הצלחה גדולה, אנשים חיפשו לראות מאיפה מגיע הסאונד.
האם את שומעת מוזיקה בזמן שאת עובדת?
אני לא יכולה להאזין למוזיקה בזמן שאני עושה משהו אחר, זה דורש ממני יותר מדי ריכוז. אני לרוב עובדת בשקט מוחלט. מעבר לכך אני אוהבת להקשיב למוזיקה אמביינט, שלעיתים אני מוצאת מאוד מלודית, ולנתח אותה. ההיבט הזה של העבודה מורגש בווידאו שהפקתי כאן בתל אביב, שבו הסאונד הוא שיתוף פעולה עם אמן הסאונד חגי איזנברג. יחד אספנו צלילים מהעיר שאותם חגי עיבד לקומפוזיציה שהולמת את המקצב של הדימויים בווידאו.
איך נראית שיגרת העבודה שלך?
בזמנים שבהם אני לא נמצאת בשהיות אמן, אני מבלה כל יום בסטודיו שלי שנמצא באזור תעשייתי בברלין, שבו אין שום דבר מלבד תחנת דלק. זה המקום שבו הריכוז שלי יכול להיות בשיאו. מצד שני, כמה ערבים בשבוע, אני מרשה לעצמי לשחרר קצת ולהנות מחיי חברה בפתיחות של תערוכות.
אם היית יכול להכין צופים למפגש עם העבודות שלך, מה היתה שולחת אותם לראות או לקרוא קודם כל?
מפגש ראשון עם העבודה שלי יהיה בווידאו מ-2017 שיש בו דימוי, מרחב וסאונד. כותרת העבודה היא Blank , והיא שיתוף פעולה עם האמנים כריס דרייר וגארי פארלי ואת גאורג שניידר, אמן גרמני שאני אוהבת במיוחד ואני עוקבת אחרי העבודה שלו בשנים האחרונות, כיוון שגם הוא עובד על עניינים שקשורים בתפיסת המרחב.
כיצד מתבצע תהליך העבודה שלך עם אוצרים לקראת תערוכה?
כל תערוכה היא התנסות מיוחדת, כל מקום יש לו את ההיסטוריה שלו, השימושים שלו, וכדומה. אני מנסה כמה שאני יכולה לקבל את ההיבטים האלה ולמצוא את המקום שלי מבלי לחרוג מעבר לגבולות של מה אפשר לעשות ומה לא. בין אם מדובר במגבלות פיזיות או פסיכולוגיות. זה עניין של הקשבה לאנשים שעובדים בחללים האלה, כיוון שהם מכירים אותם הרבה יותר טוב ממני, אבל גם להביא מבט חדש.
איזה יחס יש לך כלפי העבודות הישנות שלך?
יש עבודות שראויות ליותר או פחות תשומת לב היום, אבל לכל אחת יש סיבה וכולן השתתפו, בדרכן, בהתפתחות של העבודה כולה. אני לא מתביישת בהן, ואני שומרת על כולן באופן מאוד מסודר, שכן העתיד יכול להיות מלא בהפתעות, כך שעדיף להיות מוכנה. בראיון עם יאיוי קוסמה שראיתי בשבוע שעבר במוזיאון תל אביב, היא אומרת שהיא שרפה 2,000 עבודות בשלב מסוים בקריירה שלה. אני יודעת שכזה אקט רדיקלי לא נמצא בי, אני עדיין מעדיפה לתת את העבודות האלה, כמו שעשיתי ממש לאחרונה עם הגדלות של צילומים שתפסו יותר מדי מקום בסטודיו.
עם איזה אמן, חי או מת, היית רוצה ללמוד?
שילוב של גורדון מאטה קלארק, ברוס נאומן, ודני קרוון.
מוסיקה היא אדריכלות שקפאה, הינו פרויקט מתמשך הכולל שבעה מיצבים וסרטי סטופ מושן עד כה שנוצרו במסגרת תכניות שהות אמן שהשתתפה בהן קטוז’יה החל משנת 2015 ברחבי העולם. כל סרטון סטופ מושן מורכב מצילומים שצולמו במקום, ופסקול שהוא תוצר של שיתוף פעולה עם אמן מקומי. בתל אביב, שהיא העיר השמינית שתכלל בסדרה זו (לצד אלכסנדריה, טהרן, גדניה, סנט פטרסבורג, פרדוביצה, טקסקי), חברה קטוז’יה לאמן הסאונד חגי אייזנברג שהופיע בערב הפתיחה. הסרט יוקרן על חזית בית ליבלינג. במיצב בבית ליבלינג כללה קטעים משהותה באלכסנדירה וטהרן כערים החולקות את אותו מרחב גיאוגרפי של המזרח התיכון וכן רעיונות על אדריכלות ואורבניזם של אחרי מלחמת העולם השניה, כך גילתה. קולז’ הדימויים שנוצר מהדהד את מארג הקשרים המקומי והאזורי שהיה קיים בעבר וכעת מתקיים רק כחלק מהמפה המנטלית שיצרה במיצב המורכב מקולאז’ דימויים וקולות. אוצרת הפרויקט: סברינה צגלה. סאונד: לור קטוז’יה וחגי איזנברג.
אירועי הקרנת העבודה על חזית ‘בית ליבלינג’ החל משעות מהשקיעה: 26.5.2022 – יום חמישי וב 28.5.2022 – יום שבת, במסגרת אירועי בתים מבפנים לקטלוג של האמנית