והאוסקר הולך

Spread the love

הבמאית והמפיקה האהובה עלינו, נורית קידר עם רשימת השחקנים הטובים ביותר שנבעטו מהאוסקר וכל זאת זוכים אצלנו

רשימת השחקנים והשחקניות שהאקדמיה האמריקאית לקולנוע  לא מצאה אותם ראויים להיות בין המועמדים לאוסקר הנכסף מביישת בגדול את חבריה ואת חובבי הקולנוע.  ללא ספק, מבייש שאגדות מסך הקולנוע , כמו קארי גרנט וגרטה גרבו, פיטר אוטול  ולורן באקל מעולם לא זכו באוסקר התחרותי. אבל הם המעטים אשר ממגנטים אותנו למסך עד היום בהשוואה למספר השחקנים הרבים שהותירו את חותמם ובמשך השנים לא היו מועמדים כלל; סילבסטר סטאלון, אופרה ווינפרי, ריצ’רד גיר, ג’וזף קוטן, סטיב בושמי, ראול ג’וליה, יו גרנט. הבחירה שלי מוקדשת כמחווה לשחקנים והשחקניות שנדחקו אל מעבר לפינה ההוליוודית הכי פוליטית להחריד ועדיין הם בלתי נשכחים.

תינוקה של רוזמרי / מאסטר פיס
תינוקה של רוזמרי / מאסטר פיס

מרלין מונרו ב’חמים וטעים’: סגדו לה יותר כאלילה מאשר כשחקנית. דימוי פצצת המין של מונרו והמקצוענות הבלתי יציבה הבטיחו למעשה כי כבוד אמנותי הוא הרחק ממנה. אבל מאחורי האישה הבלונדינית הדוקרנית היתה אישה צעירה, נחושה להוכיח שהיא שחקנית קומית מיומנת לעילא. תוך עשר שנים היא הגיעה להישג חייה בסרט ‘חמים וטעים’ וטרפה את ג’ק למון בקלילות בלונדית. רק שקומדיות הן לא הדרך הבטוחה לאוסקר.

אדוארד ג’י רובינסון – ‘סינסינטי קיד’: מעמדו של רובינסון היה של כוכב מהשורה הראשונה של הוליווד, ובשנות ה- 40 החל להתרחב מעגל תפקידיו, הוא אומנם המשיך להופיע בתפקידים של אנשים חזקים ופושעים, אך לצד זה גם החל לבלוט במלודרמות בהם הפגין משחק מעולה, ועם כניסת סרטי הפילם נואר, הצליח רובינסון להשתחל לסרטים חשובים ומצליחים. ‘האישה בחלון’, בשנות ה- 60 כאשר הגיע לגיל 67 החל לחזור למעמדו ולקבל הערכה גדולה כשחקן אופי בסרטים, בעיקר בתפקידי מישנה מעולים וזכורים הופעותיו בסרט הקלאסי ‘הנער מסינסינטי’ בשנת 1973, חודשיים לאחר מותו, זכה רובינסון בפרס האוסקר הנכסף על מפעל חייו.

דונלד סאתרלנד – ‘מ.א.ש’: האם זה בגלל שהוא קנדי? סאתרלנד, עם העיניים הממזריות, העגולות והחיוך המטורף, כיכב בקלאסיקות אמריקניות, ונבחר על ידי שני במאים מהידועים באירופה – ברטולוצ’י ופליני רק שהאוסקר לא התגלגל לידיו, גם במונולוג הבלתי נשכח שלו בן ה- 15 דקות ב-  JFK של אוליבר סטון, הקונספירציה האמריקאית האחת והיחידה הכשילה אותו במרוץ המועמדויות לאוסקר. סאתרלנד זכה בפרס ‘אמי’ ובפרס ‘גלובוס הזהב’ ובינואר 2011 קיבל כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

מרטין שין – ‘אפוקליפסה עכשיו’: מרטין שין, עטור פרסי אמי וגלובוס הזהב. בין תפקידיו הבלתי נשכחים ניתן למנות את קפטן ווילארד בסרט ‘אפוקליפסה עכשיו’ ונשיא ארצות הברית בסדרת הדרמה הטלוויזיונית ‘הבית הלבן’. מלבד ההכרה הציבורית שקיבל כשחקן, שין נודע כאקטיביסט שדעותיו הפוליטיות משולבות עם אמונותיו הדתיות. אולי זה מה שעמד לו לרועץ במרוץ לאוסקר.

מיה פארו – ‘תינוקה של רוזמרי’: עבור שחקניות, הדרך הבטוחה כדי לקבל תשומת לב של אוסקר היה לעבוד עם וודי אלן. לא משנה אם זו הייתה דיאן קיטון או דיאן וויסט, כאשר מירה סורבינו ניצחה איך פיספסו את מיה? מיה קיבלה את הכרתה כשחקנית דומיננטית אצל וודי אלן בעלה- דאז. היא הייתה המוזה שלו במשך עשור, ולא מועמדת לאוסקר אחד, עוד לפני שהם התחברו, היופי האווירי והנוצץ שלה היה אוצר הוליוודי, ומישהו מהאקדמיה היה צריך לשים לב אליו.  אי אפשר לדמיין את התינוק של רוזמרי ללא השבריריות החיוורת, המבוהלת שלה כאמא של השטן.

איזבלה רוסליני – ‘קטיפה כחולה’: אמה אינגריד ברגמן זכתה בשלושה אוסקרים! , ובעוד רבים טענו כי איזבלה היא כוכבת גדולה, עם כמה הופעות מהפנטות. לא עזר לה ולמעריציה. איזבלה חצתה את ה- 60 ואולי יש תקווה להופעה מהפנטת ונפלאה כדי להביא אותה למועדון. אני מניחה שתפקידה ‘בקטיפה כחולה’ המפואר בסרטיו של דיוויד לינץ’ הפחיד את קהל מצביעי האוסקר.

מג ריאן  ‘כאשר הארי פגש את סאלי’: כשמג ראיין נמצאת על סט הצילום, היא ממש כוכבת על – תזמון קומי, וקסם שאין לאיש מהשחקנים שסובבים אותה.  קורות החיים שלה חסרים איזה 2-3 סצינות קורעות לב גדולות מהחיים. באמת, אם חברי האקדמיה לא הצביעו עבורה בתפקידה בסרט הבלתי נשכח ‘כאשר הארי פגש את סאלי’, זה כבר לא יקרה.

המחווה שלנו לגיבורי ‘הכבוד האבוד של קתרינה בלום’ – האוסקר לג’יין גריר, אלן ריקמן, גבריאל ביירן, קורט ראסל, דניס קוויד, ג’ים קארי,  מריה בלו, קווין בייקון, ג’ון קוזאק, ג’ף דניאלס, מורין או’הרה ופרד מק’מארי.

Author: נורית קידר