בשנת 1989, בגיל 35, החליטה הדוגמנית הגרמניה אלן פון אנוורת’, להשאיר מאחוריה קריירה בינלאומית מפוארת בת עשור ולעבור אל הצד השני של המצלמה. תוך שלוש שנים הפכה לאחת מצלמות האופנה הפוריות והמוערכות בתעשייה, כשהיא מזוהה בעיקר בזכות צילומי נשיות ארוטית על גבול הפרובוקטיבית, המאופיינת בצבעוניות רבה. יתרונה בתעשייה כפול: כאישה וכסופר מודל לשעבר – דבר שמסייע לה להזדהות עם המצולמות ולתעד אותן ברגעים כמעט ‘׳טבעיים׳ – וניכר כי הדוגמניות מתמסרות לעדשה שלה בקלות. הפזילה הראשונה שלה לצילום התרחשה באפריקה, “בתקופה שעוד הייתי דוגמנית טיילתי עם חבר טוב שלי בקניה והוא נתן לי מצלמה כדי לתעד את הטיול”, היא מספרת. “צילמתי את התושבים המקומיים באחד הכפרים בהם ביקרנו, והתמונות האלו פורסמו במגזין הצרפתי ‘Jill’. כבר אז הרגשתי את התשוקה לתחום ומאז אני לא מפסיקה לצלם”.
כיום פון אנוורת’ היא אחד השמות הוותיקים והלוהטים בתעשייה, אך גם בשדה האמנותי. צילומיה פורסמו והוצגו בכל העולם, בין היתר ב׳מומה׳ וב’מטרופוליטן’ בניו יורק. ברזומה שלה נמצאים קמפיינים חושניים לבתי האופנה ׳דיור׳, ׳שאנל׳ ו׳מיו מיו׳. היא עבדה רבות עם תעשיית מוזיקת הפופ כשצילמה את ההרכב ׳דוראן דוראן׳ לאלבומם ‘חירות’ (1990), את בריטני ספירס, ביונסה, ריהאנה וכוכבים רבים נוספים, ופזלה גם לקולנוע, כשביימה קליפים שונים ואף סרט קצר לקולקציה של המעצבת האמריקאית ארין פת’רסטון, בכיכובה של קלייר דיינס.
דוגמנית-העל קלאודיה שיפר היתה החלוצה לעמוד מול מצלמתה בפרויקט מסחרי גדול, כשהצטלמה לקמפיין סקסי א-לה ברז’יט בארדו, בעבור מותג הג’ינס הנחשב ביותר באותם ימים, ‘Guess’. הקמפיין הזניק את הקריירה של שיפר לפסגת הטופ מודלינג והפך אותה לנערת ‘Guess’ המיתולוגית והמוכרת ביותר בכל הזמנים. פון אנוורת’ נהנתה אף היא מהצלחת הקמפיין והתחילה לכבוש את דרכה בתעשיית האופנה.
לצלמת במעמדך יש היום את הפריבילגיה לברור לקוחות. איך את בוחרת את הפרויקטים המסחריים שאת מצלמת?
“אני בוחרת לקחת פרויקטים שיש להם ערך מוסף, שיש מאחוריהם סיפור. כשמדובר בהפקות אופנה אני בדרך כלל רואה בעיני רוחי את התוצר הסופי ולרוב מקבלת חופש אמנותי. כשמדובר בפרסומות, הגישה היא שונה: המותג או הפרויקט שאני מצלמת חייב להיות מעניין ומעורר השראה”.
מה עשה לך את זה ב G-Star?
“יש להם גישה מעניינת. הם תמיד היו ספונטנים בעיני, סוג של צעירים ובועטים. הם נתנו לי גיבוי מלא ליצור כיוון חדש עבורם והתחברתי מאוד לסלוגן: ׳Tight or Wide׳, שחוקר בעיני את רפרטואר הג’ינסים”.
איך מצלמים קמפיין שעובד?
“קמפיין חזק הוא משהו שאמור לתפוס אותך, מסוג הדברים שאתה רואה וזוכר, כך שצוות הקריאייטיב קודם כל צריך לבוא עם רעיונות טובים. אבל מעבר לזה, אחד הדברים החשובים ביותר הוא הקשר ביני כצלמת לבין הדוגמנים. אם יש בינינו כימיה, היא לגמרי המפתח להצלחה. אני בדרך כלל בוחרת דוגמנים שיצא לי לעבוד איתם בעבר, אנשים שהתרשמתי מהם ומהחיבור ביננו. בקמפיין הנוכחי ניסיתי ללכת לכיוון של משהו מאוד גולמי, נטול אביזרים והסחות דעת. לכן בחרנו לצלם באחוזה ודרשתי מהמצולמים נוקשות ואפילו מרדנות שתעצים את התחושה”.
את מזוהה עם צילומים נשיים וחושניים במיוחד. באיזה אופן את חושבת שהעבודה שלך תואמת את המותג ואת הקמפיינים הקודמים שלו?
“המותג שם דגש על שימוש בחומרי הגלם של הג’ינס. יש בו משהו מאוד ספונטני, צעיר ופראי. הדוגמניות שבחרנו עונות על הקריטריונים האלו: הן נשיות, חושניות, יש בהן חוזק והן משדרות פראיות וחופש, וזו הדרך שבה הסגנון שלי משתלב. ברגע שאני מאפשרת לדוגמנים להיות ספונטנים ולהתנהג בחופשיות וללא אילוץ, נוצר קמפיין צעיר ומרענן וזה בדיוק מה שרציתי שייצא ממנו. חובבי הג’ינס של ג’י סטאר יצרו תפאורה שמעבירה תחושה של עכשוויות וגילמו את החופש שיש בג’ינס. הבד, שבמקור יוצר כבגד עבודה, מאפשר לכל אחד לבטא את הסטייל האישי שלו”.
ואם כבר סטייל אישי, אז פון אנוורת’ מעדיפה את הג’ינסים שלה צמודים. היא לובשת אותם כמעט כל יום ויש לה גם אג׳נדה. “ג’ינס מחבר בין כולנו”, היא אומרת. “אנחנו קהילה שהיא מעבר למיקום, סטטוס, מין או גיל. מעבר לסטייל ומעבר להתאמה. ג׳ינס הוא הפריט היחיד שאנו לובשים בדרך שלנו”.