מה הביא אותי לפריז ליומיים בקור מקפיא מבלי לתאם אפילו ביקור אחד במסעדה מחממת לב?
- השפיץ של הקרואסון
- משחק מחבואים עם השפיץ של מגדל אייפל
- מפגש עם המשורר סלאח אל חמדני וזוגתו איזבל
- ערב שירה ב ב”מכון העולם הערבי” (L’Institut du monde arabe)
- כל התשובות נכונות
מכון העולם הערבי ממוקם במבנה מרשים ביותר על סנט ז’רמן מול הנוטרה-דאם. למי שמגיע לפריז מומלץ בחום לבקר בו ולו בשל הנוף הנשקף מקומת הגג שלו. אפשר היה לשלב אותו עם המסעדה הפנורמית אבל אני מעדיפה לאכול את הבקלאוות שלי בנצרת. לפריז אני שומרת את ה’אקלר’.
המרכז התרבותי הזה בניהולו של שר התרבות לשעבר של מיטראן ציין שנה להתקפה ב’בטקלאן’ בפריז בלילה שכולו שירה. את ברכת הערב נתנה שרת המשפטים היוצאת של צרפת הגב’ קלוד טרונג–גו שציפור לחשה לי שהיא חובבת שירה ידועה.
תחילת הערב בשבע, ובשש כבר נרשמה תנועה ערה בחזית. ממבט חטוף גיליתי טור של אנשים מחכים בסבלנות להיכנס לבניין.
גולת הכותרת (גילוי נאות – יש לי צד משפחתי במשתתפים) היה אירוע השירה ‘בגדד- ירושלים’ של רוני סומק, סלאח אל-חמדאני והפרפומר ז’אן כריסטוף הרה (Jean-Christophe Herault). יחד איתם על הבמה היו השחקניות דרינה אל ג’ונדי וויולין שוורץ.
הייתי כבר בהרבה ערבי שירה אבל כזה עם אמן בשמים אפשר לדעתי רק בצרפת. לפי תגובת הנשים בקהל והתור שחיכה להיכנס לאירוע הבנתי שמדובר באושיה. ז’אן כריסטוף הרה נכנס לחדר האמנים וגל של בושם מדהים אפף את החדר. ברור ששאלתי מה זה והוא אף נידב מידע, אך בגלל המחיר הלא מוסרי של הבושם השם שמור במערכת.
ניצלתי את ההמתנה הנעימה והקולינרית לראיין את הפרפומר.
איך בחרת במקצוע הזה?
‘באתי ממשפחה שעסקה בסדקית והיה ברור לי שאמשיך את העסק המשפחתי. כשבגרתי התחברתי לבישום ובדקתי אופציה ללמוד את התחום. יש בית ספר מיוחד לבשמים. ואז פגשתי ידיד משפחה, בשם, שהוא האורים והתומים של התעשייה. הוא הסכים לקחת אותי תחת חסותו ובתנאי שלא אלמד בבית הספר. שם, אמר, יכניסו אותך לשטנץ תעשייתי.
כמובן שהסכמתי והייתי שוליה שלו במשך 8 שנים. הוא לימד אותי כל מה שאני יודע אבל היה לו תנאי נוסף. קודם כל דרש שאקרא את כל כתבי פרוסט. בושם, הוא אמר, זה זיכרון. ורק כשקוראים ולומדים היטב מהו זיכרון אפשר להיכנס בצעדים זהירים וזעירים לתעשייה’.
מה זה אומר על בושם כשמגדירים תווים עליונים, תחתונים וכו’?
‘זו בעצם דרך להסביר למה הבושם מתנדף כל כך מהר. וברצינות- כל התווים נמצאים בבושם כשמניחים אותו על הגוף. אבל מכיוון שיש מולקולות שמתנדפות מהר יותר וכאלו שלאט יותר, אנו עם הזמן מריחים פחות ופחות ממרכיבי הבושם. בושם טוב מאוד מריח מכל התווים זמן ארוך יותר מאחרים’.
מה הופך את הבושם שעליך לכל כך אטרקטיבי? איך הוא מריח כבר שעות אותו דבר?
‘זה בושם שרקחתי לחברה קטנה שהייתה מוכנה להשקיע במרכיבים מיוחדים ומאוד יקרים. יש מולקולת ‘אמבר’ שמופקת מהחי. כיום ניתן להפיק אותו מהפרשות של לוויתנים על גלי הים. טיפה ממנה הופכת את הבושם למשהו שקשה לעמוד בפניו. אבל גם קשה לעמוד מול המחיר ולכן בחברות רבות משתמשים במוצר הסינתטי . סיבה נוספת שלא משתמשים בזה היא כדי לא להשתמש במוצרים מהחי. את הבושם שמופק ממולקולה כזו מריחים על החולצה גם לאחר שזרקת אותה לסל הכביסה וגם לאחר שכיבסת אותה. הוא דבק בך’.
כשנכנסנו לאולם ההופעות מאות אנשים כבר גדשו את האולם. מסכי ענק הקרינו את הנעשה על הבמה, ומסתבר שבאודיטוריום למטה הוקרן האירוע ל-400 המאושרים שקיבלו מקום לשבת ולצפות. כל השאר צבאו על הדלתות בכדי לשמוע ולו מעט מהערב הנפלא.
אל חמדאני וסומק קראו משיריהם בעברית וערבית והשחקניות קראו בצרפתית. ז’אן כריסטוף הרה הסביר איזה בושם רקח לכל שיר שבחר ודוגמניות חילקו את דוגמיות הבשמים לקהל שמיד ניחש מה הוביל אותו לרקוח ריח כזה ולא אחר.
בשיר של רוני סומק ‘גן עדן לאורז’, לדוגמה, אפשר להריח ריח של חלב עם אורז. עוגת המדלן שלהם. מאכל ילדות צרפתי טיפוסי. ועוד הסביר הבשם שהוא בחר בשיר הזה כיון שאת הפודרה הראשונה עשו מאבקה שטחנו מאורז וזו הלבינה את פני הרוזנים והדוכסים. בשיר ‘רסיס’ הליפסטיק על השפתיים דומיננטי ועל כן זה הוביל את בחירת הבושם.
השירים נגעו בכולם, וכדי שנמשיך להריח את הספר ‘בגדד- ירושלים’ עוד שבועות רבים חילק הבשם מעטפה קטנה ובה אריח קרמיקה מבושם בריח הספר. אני שמתי אותו במגירת הלנז’רי שלי כפי שהוא יעץ לי. ריחות טובים שומרים במקומות המוצנעים ביותר.