שיר מהג'ונגל

Spread the love

נו, כמה זמן לא הייתם בדיכאון קליני? לא עברנו מספיק ימי זיכרון ואבל וכל זה אז כתבתנו לענייני קולטורה, נורית קידר, מביאה עד אלינו את הצער הגלובלי. כאילו אין לנו די. ואם זה לא מספיק אז יש גם בעיות אישיות ויחסים מורכבים, ומוזיקה של שבטים אבודים ובקיצור כל מה שיכול להרוס לכם את היום. לכו על זה.

המסך נפתח בתמונת יער עבות, צלילי קולות של ציפורים ותנועת העצים ברוח. המצלמה מטיילת בתוך היער תוך כדי התנועה נראה גב של גבר לבן הולך ביער, המצלמה עוקבת אחריו. לפתע מתיישב הגבר על גזע עץ, מדליק סיגריה. לוקח עשן לריאות. ‘זה המקום היחידי בעולם שאפשר לשמוע מוסיקה של יער’. לואיס סרנו, מוסיקאי, בילה עשרות שנות חיים ביערות הגשם של מרכז אפריקה, שם מצא את מקורה של המוזיקה עם שבט של ציידים ולקטים Bayaka, שהם ‘פיגמים’ – נמוכי קומה. לואיס חי איתם, מדבר בשפתם וחי עם אשה מהשבט. יש להם בן, סמדי, נמוך הקומה. לואיס אסף מעל אלף שעות של הקלטות ייחודיות ממוסיקת השבט – Bayaka, שנתרם לאחרונה למוזיאון ‘פיט ריברס’ באוקספורד בבריטניה. לואיס חי בצריף מט ליפול. על השולחן הרעוע נמצאים הרדיו ומכשיר ההקלטה.

הסרט הוא המסע המשותף של האב ובנו לניו יורק. סמדי נמוך הקומה, בן 13 נלקח על ידי אביו לפגוש את משפחתו בארצות הברית..לואיס רוצה להראות לבנו מה היו החיים שהוא הותיר בארצות הברית. שם אנחנו פוגשים את חברו של לואיס – הבמאי ג’ים ג’רמוש שמספר על ימי הקולג’ שלו ושל לואיס וכיצד זה השתנה לאחר ביקורו הראשון בשבט ב- Bayaka. סמדי, שאומרים לנו שהוא אנאלפבית ושלא מדבר אנגלית, בדרך כלל נראה מבולבל, עגמומי מתוך החוויות הלא מובנות שהוא עובר בעיר שכולה בנין אחד ענק. לואיס כועס על בנו. יש ביניהם מריבות בחדר במלון, ברחוב. המצלמה מתמקדת בפניו של הילד. בהפתעה סמדי מתבטא בלשונו שמובנית רק לאביו בה הוא אומר בכעס שלא מעניינים אותו החברים של אבא שלו, לא הבניינים ולא החנויות, הוא דורש אקדחים: ‘אני צריך אקדח לציד,הבטחת לי’ – צועק סמדי לאביו. שאלתי את עצמי למה לואיס הביא את הבן שלו לניו יורק? איזה קשר יכול סמדי לפתח במקום ששייך לאביו? סמדי שעד לרגע זה גדל בשבט אפריקאי מנותק מהעולם, מה הוא חש בעיר הקרה, המנוכרת, הרועשת? לא קיבלתי תשובה. ציפיתי לקבל תובנות מאלפות על ההבדלים בין שני המקומות המנוגדים זה לזה ויצאתי מאוכזבת. לואיס חי חיים כפולים בין ניו יורק וההיפוך שלה השבט האפריקאי. ההתמודדות שלו עם בנו בניו יורק מביאה אותו לכעסים על בנו. לואיס שהיה בטוח שבנו ירצה להכיר את העולם מעבר לשבט אי שם בג’ונגל האפריקאי מתאכזב לגלות את האמת. לואיס, האיש השקט מיער הגשם, מתגלה לנו ככל אדם חומרני, בעיר הכי קריירסטית, בעולם – ניו יורק. גם לואיס רוצה לחזור לאפריקה. האב והבן לא יודעים את נפשם. הסרט מתנהל בשני מישורים לסירוגין בין הג’ונגל האורבני של מנהטן ליער הגשם של אפריקה. הסצינות מתחלפות בחדות כמו היו מונחות על ידי מטרונום. אפריקה השבטית, במוסיקה הקצבית הנפלאה לבין ניו יורק העצבנית. פס הקול של הסרט היא המוסיקה שהוקלטה במשך השנים על ידי לואיס. זהו סיפור מקסים ומצולם להפליא. חוויה רגשית קולנועית. ‘שיר מהג’ונגל’ הוא שם הספר שכתב לואיס בשנת – 1993. הסרט חוגג בפסטיבלים. לואיס מסתובב בניהם וקהל המבקרים מעניק לו תשואות ופרסים. הסרט זכה בפרס הראשון באידפ’א, הפסטיבל הידוע לקולנוע דוקומנטרי.לא אתפלא אם הסרט יהיה בין המתמודדים לאוסקר של השנה הבאה.

הסרט יוקרן בפסטיבל דוקאביב יום ו’ 09.05 19:30 סינמטק 4/יום ג’ – 13.05/ בשעה 16:45. סינמטק 1/ יום ג’ 13.05 16:45 סינמטק 1

.

Author: נורית קידר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *