לו ריד – עוד הספד

Spread the love

סביר להניח שעד עכשיו הרשת מלאה בסוגים שונים של הספדים. לינקים לשירים בפייסבוק, תמונות באינסטגרם, כמעט לכל חובב מוסיקה היה לו ריד משלו שסביר שסחב אותו או אותה דרך תקופה מסוימת. ריד היה הפוסטר שתלוי על הקיר של כמעט כל מי שגדל ועשה מוסיקה אלטרנטיבית. הוא ו’הוולוט אנדרגראונד’ עזרו להפיץ מגוון שלם של סגנונות מנויז, ועד הגשה אירונית ואו אובר דרמטית של פופ מלודי חתרני. בשלבים מאוחרים יותר הוא נודע בזכות כנות מופלגת נדירה כאשר שר על נושאים שנחשבו לא סקסיים בעליל כמו כאבי גב אצל כוכבי רוק מזדקנים, או גסיסה מסרטן של חבר קרוב. בכל המקרים, גם אם מדובר בסגנונות שונים לגמרי, הוא השאיר טביעת סאונד שהיה אפשר לזהות מהתחלה וזו כללה תמיד את החספוס הניו יורקי שהיה אחד מסימני ההיכר המרכזיים שלו

lou-reed

לו ריד התחיל את דרכו כבן לרואה חשבון יהודי בלונג איילנד בשנים שבהם הפרברים האמריקאיים התחילו להיהפך לחלק מרכזי מהנוף הפיסי והתרבותי – יחד עם העלייה המטאורית של מעמד הביניים ואיתו השאיפה לסטנדרטיזציה ובנאליות. ריד לא התאים לנוף משלבים מוקדמים וזכה לטיפול בנזר חשמל בגלל שהיה דו מיני. בהמשך אחרי הלימודים הוא עזב לניו יורק שם התחיל לנסות את מזלו בכתיבת שירים.

אחד מהשירים הראשונים שנכתבו על ידי לו ריד

לאחר תקופה קצרה הוא הקים את ה’וולוט אנדרגרואנד’ , שאומצו על ידי אנדי וורהול. המוסיקאי בריאן אינו אמר פעם שכמעט כל מי שקנה את האלבום האיקוני של הלהקה הקים בהמשך הרכב משלו. ניקו הייתה המאהבת של ריד לתקופה קצרה, ולאחר מכן גם של ג’ון קייל, ולפי המיתולוגיה של הרוק גם של ג’ים מוריסון. הלהקה עצמה האדירה ניסויים במיניות ושימוש בהרואין אך גישתה לחומרים שהגדירו את הז’אנר תמיד הייתה אחרת לחלוטין וחכמה בהרבה משל אלו האחרות שפעלו בסביבה. ריד תמיד ציין את ורהול כמקור השפעה מרכזי בכל הראיונות המרכזיים של אותה התקופה. כבר אז ריד חידד את המראה האיקוני שכלל – בגדים ומשקפי שמש שחורים. ה’וולוט אנדרגראונד’ לא זכו להצלחה מסחרית רחבה והם עברו סידרה של טלטלות ומריבות שכללו את הפיטורים של וורהול, ניקו ובסוף גם את של לו ריד שעבד לתקופה קצרה בחברת רואי החשבון של אביו

ונוס בפרווה

אך תוך זמן קצר ריד שב לעסוק במוסיקה, כאשר הקריירה שלו נעה בזיגזגים פרועים בין הצלחות מסחריות מסחררות כמו עם האלבום transformer לכישלונות מסחריים חדים כמו אלבום הקונספט ‘ברלין’ ו – metal machine music שכלל רק רעש לבן, יחסים סבוכים עם דיוויד בואי שכללו או לא כללו רומן, מגורים עם טרנסקסואל בשם רייצ’ל ועוד. משנות השמונים ועד היום ריד המשיך בקריירה מגוונת במיוחד שכוללת כמה אלבומים מופתיים כמו ‘New York ‘ ו ‘ Magic and loss ‘ לצד אזוטריים יותר כמו הוצאת אלבום עם מוסיקה למדיטציה. הוא גם המשיך להופיע והיה חלק ממספר מכובד של פרויקטים מוסיקליים שונים ובתפקידים שוליים, בקולנוע בעיקר על תקן רפרנס תרבותי.

מתוך magic and loss

Author: אביה בן דוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *