פוקוס אופנה בקולנוע

Spread the love

מה הופך סרטון לסרט אופנה והאם האופנה פורצת את גבולותיה לתחומים חדשים? לקראת ”פוקוס אופנה בקולנוע” שנפתח היום במסגרת הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים תפסנו את אייל דה ליאו, אוצר יום הסרטים המיוחד, לשיחה והסבר: מה מיוחד ביום הזה?

 

 

‘את המונח “Film Fashion” טבע צלם האופנה הבריטי ניק נייט (Knight Nick) שיסד בשנת 2000 את האתר “Show Studio”, כדי להתאים את תקשורת האופנה לדור האינטרנט. היום משמש האתר כאחת הפלטפורמות המרכזיות להצגת סרטי אופנה בכלל ואת יצירתו הייחודית של נייט, שסלל את הדרך עם סרטוני אופנה שיצר עם אלכסנדר מקווין, קייט מוס ואחרים, בפרט. העיתונאית והאוצרת האמריקאית דיאן פרנה (Diane Pernet), שמתגוררת בפריז ב-30 השנה האחרונות, השיקה בשנת 2008 את הפסטיבל הבינלאומי הראשון לסרטי אופנה שנקרא ”a shaded view of fashion”, שמאז נודד בערים רבות ברחבי העולם וזוכה לבית שנתי במוזיאון פומפידו בפריז’ כותב אייל דה ליאו, יזם תרבות, איש תוכן בתוכניה של הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, החוגג 20 שנה להיווסדו, שבמסגרתו אצר דה ליאו את ”פוקוס אופנה בקולנוע” – יום מיוחד לסרטי אופנה. הפסטיבל, שנחשב לאחד משלושת הפסטיבלים המרכזיים והחשובים בעולם לסרטי סטודנטים וקולנוע קצר, יציג במסגרות השונות כ-150 סרטים מהארץ ומהעולם, זאת לצד סדנאות אמן, אירועי מחווה, פרויקט אוטובוס הסרטים והקרנות מיוחדות בבתי נרגילה בדרום העיר.

 

 

‘סרטי אופנה בעשור האחרון כבר הפכו לז׳אנר לגיטמי ומקובל, יש עשרות פסטיבלים בעולם המיועדים אך ורק להצגת סרטי אופנה והתחום מוצג במוזיאונים, נחקר ונלמד באקדמיות. כמובן שהפלטפורמה המרכזית שמציגה סרטי אופנה היא האינטרנט. העידן הדיגיטלי מציע יכולות מדהימות של תצוגה, חשיפה והפצה. אני מאד מחובר לעולמות האופנה והקולנוע, יש לי תואר שני בקולנוע מאוניברסיטת אמסטרדם ואני כותב כבר שני עשורים על אופנה – והחיבור בין שני התחומים כל כך טבעי, מתבקש וכשנעשה טוב – הכי מרגש בעולם’ פותח דה ליאו את הראיון עימו לקראת יום הסרטים שאצר.

 

עלובי החיים - מתוך תערוכת הצילומים של רנואר | רונקו ומאשה | צילום: אלון שפרנסקי
עלובי החיים – מתוך תערוכת הצילומים של רנואר | סטייליסטים: רונקו ומאשה | צילום: אלון שפרנסקי

 

לראשונה השנה, בחר הפסטיבל להציב זרקור על החיבור הייחודי בין קולנוע לאופנה בשיתוף עם חברת רנואר ואף תוצג תערוכת צילומים בסינמטק תל אביב של מיטב הצלמים והסטייליסטים בישראל, אשר יציגו הפקות אופנה השואבות מסצנות מוכרות בעולם הקולנוע על פי חזונם האישי. בין המשתתפים: סיון חימי, מזל חסון, אביב אברמוב, חיה וידר, דניאל זקונט, רונקו ומאשה רודוב ועוד. 

 

הנערה הדנית - מתוך תערוכת הצילומים של רנואר | סטייליטית: חיה וידר | צילום: רותם לבל
הנערה הדנית – מתוך תערוכת הצילומים של רנואר | סטייליסטית: חיה וידר | צילום: רותם לבל

 

בעשור האחרון אנו עדים לצמיחתה של האופנה אל מעבר למה שהוגדר בימיה הקדומים ככסות לגוף והיא זוכה גם לכבוד במוזיאונים, כמו תערוכת הרטרוספקטיבה של אלכסנדר מקווין ששברה שיאים בכמות המבקרים שצפו בה, התערוכה השנתית במוזיאון מטרופוליטן בניו יורק שנערכת מדי שנה בחסות מגזין ווג והשנה עוסקת באופנה והדת הקתולית. גם בארצנו זכינו לתערוכות אופנה, החל מבלנסיאגה שהוצגה במוזיאון תל אביב לאמנות, יוז’י ימאמוטו, איסי מיאקי והאחרונה שהוקדשה לשחקנית ומוזת האופנה רונית אלקבץ ז”ל (אוצרת: יערה קידר) במוזיאון העיצוב חולון. גם בפסטיבלים בינלאומיים האופנה פורצת גבולות, כמו בפסטיבל דוקו-אביב שנערך בחודש שעבר שבו הוצגו סרטים תיעודיים העוסקים בנושא והשבוע יעלה למסכים סרטו התיעודי של איאן בונוטה ”מקווין”, המספר את סיפורו של המעצב האנגלי אלכסנדר מקווין. 

 

| The Greatest Luxury photographer: kathryn ferguson
The Greatest Luxury | photographer: kathryn ferguson

 

מהו סרט אופנה?

‘זאת שאלה שנשאלת לא מעט פעמים. הוא הרי חוצה גבולות אמנותיים, מרובה בדיספלינות, קשה לפעמים להבין אם הוא פרסומת מסחרית או וידיאו ארט נסיוני. אבל דבר אחד ברור: האופנה, הסטיילינג והפריטים שמוצגים על המסך – הם אלו שמניעים את העלילה, הם הדמות המרכזית, שהופכת את הסרטון לסרט אופנה’.

אחת הדוגמאות הטובות לכך היא סדרת הטלוויזיה האמריקאית ”סקס והעיר הגדולה”, שהפכה את כל מרכיביה של האופנה לסרטון בעל משמעות הודות לסטייליסטית פטרישיה פילד, שהכתיבה בין השנים 1999 ל- 2004 עבור ניו יורק והעולם כולו את הסטיילינג הנכון והפכה מעצבים אנונימים לכוכבי על, כדוגמת מעצב הנעליים הספרדי מנולו בלניק. 

 

| The Greatest Luxury photographer: kathryn ferguson
 The Greatest Luxury | photographer: kathryn ferguson

 

אילו סרטים ישתתפו בפסטיבל?

‘יום מיוחד שיוקדש לסרטי אופנה יציג מקבץ ראשון מסוגו של סרטי אופנה ישראלים לצד מקבץ בינלאומי של סרטי אופנה זוכי פרסים מהעולם. בנוסף לכך, בתור מחווה לסרטי האופנה הגדולים יוקרנו הסרטים Polly, You Are Who Maggoo? (וויליאם קליין, 1966), סאטירה קומית על תעשיית האופנה הצרפתית וכן הקרנה מיוחדת של הסרט הישראלי איריס (דוד גרינברג, 1968),שהוא לא סרט אופנה ״מוכר״ הוא למעשה די היה באפלה עד עכשיו ושמח לחשוף אותו החוצה. סרט זה עוסק בתעשיית האופנה הישראלית והבוהמה התל אביבית, אשר איגד סביבו אנשי אופנה מקומיים כדוגמת גדעון אוברזון שהיה אמון בזמנו על עיצוב התלבושות בסרט.’

 

revivo spring | photographer: Tim Wong
revivo spring | photographer: Tim Wong

 

מדוע דווקא בחרת להציג סרטי אופנה ישראליים?

‘היה לי חשוב לצד המקבצים מהעולם לייצר בפעם הראשונה גם מקבץ ישראלי. בארץ עדיין אין הכרה מספיקה בנושא – אבל יש כל כך הרבה יצירה וכשרון. הרבה מצלמי האופנה שמחו שיש הזדמנות מיוחדת להציג משהו שהם עושים שהוא לא בהכרח פרסומת עתירת תקציבים – אלא יצירה אמנותית אסתטית ששמה את האופנה, הסטייל והבגד – במרכז.’

האם הסרטים בבכורה עולמית?

‘כל הסרטים היו קיימים, אבל זוהי זוהי פעם ראשונה שהסרטים מוצגים בקונטקסט של סרטי אופנה. חלקם יותר מסחריים או נסיוניים, עליליתיים או תיעודיים. אבל בסופו של דבר מדובר במקבץ של 22 (!) סרטי אופנה מקומיים. וזו רק ההתחלה.’

 

(תמונה ראשית: מתוך הסרט- ”מי את פולי מאגו?”|  צילום ג’ון בופטיפוקוס) |  אופנה בקולנוע 11-12.06 | סנימטק תל אביב | לכרטיסיםwww.taufilmfest.com

 

Author: דניאל אסייג