לנסוע בקו הרכבת הטרנס סיבירי ממוסקבה לוולדיווסטוק, לעקוב אחר ילדיו של כהן דת מבהוטן המתעקשים לשחק כדורגל, לקטוף ערמונים ביער נסתר בקירגיסטן – כל זאת ועוד בפסטיבל הסרטים האנתרופולוגי
היום יפתח בסינמטק ירושלים הפסטיבל האנתרופולוגי השביעי, תוצר של שיתוף פעולה בין הסינמטק והמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים. הפסטיבל מציג מדי שנה סרטים מהבציר האחרון של הקולנוע האנתרופולוגי בעולם ומקיים סדנאות, דיונים, הרצאות ומופעים. הפסטיבל חובר לעשרות פסטיבלים מסוגו בעולם והוא היחיד בז’אנר זה בארץ. השנה הוגשו 130 סרטים מכל העולם. מתוכם נבחרו 15 סרטים נפלאים מארצות הברית, רוסיה, נורווגיה, אפריקה. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, את היחס בין האנושי ללא אנושי, ואת הביטויים החברתיים, פוליטיים כלכליים וכד’ של יחסים אלה. מתי בוקעת האנושיות בעל כורחה? עד כמה שברירית המשפחה ועד כמה נואשת ההיאחזות בה בעידן המודרני של ריסוק חברתי, קפיטליזם נוסק ונשורת קולוניאליסטית. בין הסרטים המוקרנים נמצאים סרטים זוכי פסטיבל טרייבקה, IDFA והנבחרים מפסטיבל הוטדוקס וסאנדאנס. פרופ’ תמר אלאור: ‘הצופים יגלו שסרטים אנתרופולוגיים אינם רק כאלה הנעשים על תרבויות נכחדות, ועולמות הולכים ונעלמים אלא דווקא עוסקים בסוגיות עכשוויות במרחב הגלובאלי’
לנסוע בקו הרכבת הטרנס סיבירי ממוסקבה לוולדיווסטוק ׀ לעקוב אחר ילדיו של כהן דת מבהוטן המתעקשים לשחק כדורגל ׀ לקטוף ערמונים יער נסתר בקירגיסטן ׀ ילדים על דרך המשי: נערה מנפאל העומדת להינשא בהסדר, נער מקירג’יסטן המגדל סוסים, גולש גלים מבנגלדש ו”ילדת גומי” ממונגוליה ועוד. סרט הפתיחה: United skaters מביא בפעם הראשונה את הריקוד על גלגליות שהוא נטוע עמוק בתרבות השחורה ומשם התחילה תרבות ההיפ-הופ. בשנים האחרונות אולמות הריקוד ששייכים ללבנים נסגרים והשחורים לא יודעים מה לעשות. לקחו להם את הבידור העיקרי שהיה לב ליבם. כמו כן בערב הפתיחה תופיע הראפרית עדן דרסו ולהקתה.
United skaters – סרט פתיחה זוכה פסטיבל טרייבקה / זירות החלקה על סקטים, הפכו במשך עשרות שנים למוקד תרבותי של קהילות שחורות בארצות הברית. משפחות ויחידים הגיעו לנוע, לרקוד, להאזין למוסיקה, ולתת לאומנים צעירים את ההזדמנות להופעה ראשונה. בזירות אלה צמחה מוסיקת ההיפ הופ. הזירות היו בבעלות לבנה ונהגו במדיניות של הפרדה ולעיתים אף הדרה של שחורים. הסרט מלווה את סגירתן של זירות רבות ואת ניסיונות ההישרדות וההתחדשות של תרבות ההחלקה והמוזיקה השחורה.
הבן / דימה נהרג ב 2013 במהלך מבצע צבאי רוסי בדג’סטן. הוא היה בן 23 ולחם ביחידת שדה מובחרת. בן דודו ובמאי הסרט, מלווה מתגייסים חדשים ליחידה זו, ובמקביל את הוריו של דימה. אלה מחפשים דרך ושפה להחיות את דמותו, ולשמר את זכרונו. הצופים הישראלים, יכולים למצוא בסרט תמונות מוכרות לכאורה, המחזקות את המשותף בחווית השכול באשר היא, אך בה בעת מבהירות את הייחודיות התרבותית והפרטית שלה.
מחלקה שלישית – קו הרכבת הטרנס סיבירי, ממוסקבה לוולדיווסטוק, היה עד לא מזמן הארוך ביותר בעולם. הנסיעה לאורך 9200 הקילומטרים שלו אורכת שבעה ימים. המצלמה מתמקמת בקרון המחלקה השלישית ומלווה את הנוסעים בו. הימים הלילות, האכילה, השתייה, הנגינה והשירה, כמו גם הסיפורים והווידויים שמציעים הנוסעים – מייצרים פסיפס רוסי קדום ועכשווי. פלאצקארט פסטיבל ברלין 2018.
משחק בית / הדילמה בין משפחה וקריירה, מקבלת בסרט זה טעמים בלתי צפויים. אלינה, צעירה אוקראינית בת עשרים רוצה בכל מאודה להיות כדורגלנית מקצועית. המשחק מלווה אותה כל חייה והציל אותה לא פעם מן המציאות הקשה שבה גדלה. הסרט פוגש אותה עם מות אימה, כשהיא נותרת הבוגרת האחראית לשני אחיה למחצה ולסבתה הקשישה. יחד עם חברתה הן יוצאות למשחק המסובך על החיים. הסרט נבחר לבין 20 הסרטים המצטיינים של פסטיבל אידפא הבינלאומי 2018 כמו כן הבמאית מגיעה להקרנה.
ברוכים הבאים לסדום / חלק מפח האשפה האלקטרוני של העולם הראשון מרוקן באפריקה. סרט זה מתמקם במערב גאנה, בשדה מעשן שבו נטמנים חלקי מחשב, טלוויזיות, מדפסות, ושאר מוצרים. מתוך התמהיל שאין חפץ בו במקום אחד, מנסים אנשים במקום אחר למצוא חיים. לעבוד בסביבה מזוהמת ומזהמת, להפריד את המוץ מן התבן ולהשיג את המינימום הנדרש כדי לשרוד. הצילומים החזקים, שהנם יפים ומטלטלים בה בעת והמופע העוצמתי של פועלי המקום – מציירים מחדש את גבולות הגיהינום שאנו יוצרים על פני האדמה. הסרט זכה העשרות פרסים מפסטיבלים גדולים ברחבי העולם.
ילדים על דרך המשי / ארבעה פרקים נבחרים מתוך סדרה שנעשתה על ילדים לאורך דרך המשי. נערה מנפאל העומדת להינשא בהסדר, נער מקירג’יסטן המגדל סוסים, גולש גלים מבנגלדש ו”ילדת גומי” ממונגוליה. הסרט מומלץ גם לילדים מגיל עשר.