The masterpieces

Spread the love

יום הולדת ל- 3,051 סרטים שמלאו להם בדיוק השנה 50 שנה ליציאתם לאקרנים עורכת התרבות של פרימדונה, נורית קידר, בחרה בקמצוץ של אייקונים קולנועיים בלתי נשכחים אז שלא נפתח דום פריניון?

 

קיד וקסידיהמערבון בבימויו של ג’ורג’ רוי היל (1969) אשר כתב על ידי ויליאם גולדמן והוא מבוסס על סיפורם של פורעי החוק בןץ’ קסדי וסאנדנס קיד הנמלטים מפני שלטונות החוק  לבוליביה. כבר בשנת 2003  נבחר הסרט לשימור  על ידי ספריית הקונגרס וזאת עקב תרומתו לקולנוע. הופעתם המשותפת של פול ניומן ורוברט רדפורד זכתה לביקורות מהללות על הכימיה וההומור ביניהם. איגוד התסריטאים האמריקאי דירג את התסריט במקום ה-11 מתוך 101 ברשימת התסריטים הטובים ביותר בכל הזמנים. הסרט היה שובר קופות ובסיכומה של שנה הפך לסרט הרווחי ביותר של שנת 1969 ואף זכה בארבעה פרסי אוסקר. כמו כן זכה במסגרת פרסי בפט”א כסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, התסריט, הצילום, השחקנית (קתרין רוס) והשחקן (רוברט רדפורד) כשפול ניומן היה מועמד מולו באותה קטגוריה.

 

 

קאובוי של חצות היא דרמה אמריקאית משנת 1969 המבוססת על רומן בעל שם זהה  בכיכובם של דסטין הופמן וג’ון וויט. את הסרט ביים ג’ון שלזינגר על פי תסריט של וולדו סולט. הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר. חלק מסצנות הסקס בסרט נחשבו לשערוריה רבתי בעת יציאתו לאקרנים, למרות שהוצגו, חשופים, רק חזה וישבן וגם זאת לזמן קצר. הסרט לא הציג עירום גברי או סקס באופן מפורש ובכל זאת ארגון אשר מדרג את הסרטים על-פי קהל צפייה התכוון לדרגו בדירוג R (לצפיה מגיל 21 ומעלה או מגיל 17 בלווית מבוגר), אך ביונייטד ארטיסטהתעקשו לדרגו בדירוג X המשמש לסיווג סרטים המציגים, בדרך כלל, תוכן פורנגרפי, שימוש בסמים או באלימות פיזית או מילולית  ואף צירפו לדרישתם חוות דעת של פסיכיאטר. הדירוג הפך את הסרט לסרט היחיד שמדורג X שזכה באוסקר. בשנות השבעים שינתה יונייטד ארטיסטס את דירוג הסרט ל- R, כפי שתוכנן במקור, וזאת כדי לאפשר את הצגתו בבתי הקולנוע. בטקס האוסקר ה -78 שנערך ב 2005 והשתתף בו הסרט ‘הר ברורבק’ התבדח מנחה הטקס, ג’ון סטיוארט, כשאמר: ‘מזה שלושים וחמש שנים אנשים צופים ב’קאובוי של חצות’ ושואלים ‘על מה לעזאזל זה היה?’ ובכן, מעתה אנו מקבלים זאת כז’אנר קולנועי חדש – מערבון הומוסקסואלי!’

 

 

אדם בעקבות גורלו או במקור: Easy Rider הוא סרט מסע אמריקאי משנת 1969 שנכתב על ידי פיטר פונדה, דניס הופר וטרי סאוות’ר ובוים על ידי הופר. העלילה מספרת את סיפורם של שני אופנוענים (בגילומם של פונדה והופר) שנוסעים ברחבי ארצות הברית. ההצלחה הכבירה של הסרט סימלה את תחילת ‘הרנסאנס של הוליווד’ או ‘הגל החדש האמריקני’ בקולנוע ההוליוודי של שנות השישים המאוחרות. אדם בעקבות גורלו ייחודי בכך שהצליח לתפוס ולסמן את התקופה ומאפייניה כגון עלייתה ונפילתה של תנועת ההיפים, שימוש בסמים ואורח החיים השיתופי בקומונות של התקופה. הסרט זוכה למקום ברשימה ‘מאה השנים, מאה הסרטים’ של מכון הסרטים האמריקאי. כמה מילים על פס הקול המופלא של הסרט. הפסקול של הסרט מורכב ממוזיקה של להקתו של ג’ימי הנדריקס הבידרס, סטפנוולף ואחרים. המוזיקה הופכת רגעים ארוכים של צפייה בנסיעה למעניינים יותר. ההוצאות ששולמו לקניית זכויות היוצרים על המוזיקה עלו על תקציב הסרט כולו. כמו כן בוב דילן כתב שיר במיוחד בשביל הסרט – ‘בלדה של אדם בעקבות גורלו’. המוזיקה זוכה למקום יוצא דופן בסרט, כאשר שירים שלמים מושמעים על רקע נוף הנסיעה במרחבי ארצות הברית. המוזיקה היא אחד הגורמים שהפכו את הסרט לכל כך מכונן מבחינה תקופתית. EASY RIDER סרט של כל הזמנים. ענק!!!

 

 

Z הוא מותחן פוליטי של קוסטה גווראס, שהכה גלים, ובו איב מונטאן (מאנון) הוא Z, מנהיג מפלגת אופוזיציה פציפיסטית במדינה ים-תיכונית טוטליטרית. במהלך פגישה חשאית הוא נדרס על ידי משאית ומת. שופט (ז’אן לואי טרינטיניאן) ממונה לחקור את מותו וחושף ארגון חשאי הנתמך על ידי הממשלה והמשטרה וקשור מאוד לרצח. למרות האיומים והסכנה שמרחפת מעל לראשו, השופט מתעקש להמשיך ולחשוף את הקונספירציה. בשנת – 1969 הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הזר  הטוב ביותר. לאחר צאתו לאקרנים שיבחו מבקרי הקולנוע את התסריט ואת מסריו, והדגישו גם את זעקתו הפוליטית וגם את היותו מותחן מטלטל ומבריק. גם הפסקול של הסרט שנוצר על ידי מיקיס תאודורקיס זכה לפופולריות רבה. האפילוג מציג את תקציר האירועים שקרו לאחר מכן. במקום הסיום הטוב הצפוי מסולק התובע מתפקידו באופן מסתורי; עד מפתח מת בנסיבות חשודות; המתנקשים מקבלים עונש קל יחסית; הקצינים הבכירים זוכים בנזיפה מנהלית ותו לא; השותפים הקרובים ביותר לציר שנרצח מתים או מסולקים, וצלם העיתונות נשלח לכלא בעוון חשיפת מסמכים רשמיים.

 

 

לא יאומן כי יסופר אך שימו לב שבסוף הסרט, לפני רשימת הקרדיטים, היוצרים מפרטים את כל הדברים שנאסרו לשידור או לשבריר שניית מסך על ידי החונטה והם, בין הייתר, תנועות שלום, שביתות, איגודי עובדים, שיער ארוך לגברים, הביטלס, טולסטוי, להזכיר שסופוקלס היה הומוסקסואל, אייסכילוס, בקט, חופש העיתונות, סארטק, צ’כוב, פינטר, לשכת עורכי הדין כמו כן נאסרה אפילו השימוש באות Z, שנעשה בה שימוש סימבולי כתזכורת לרצח הפוליטיקאי גריגוריס למברקיס ולכך שרוח ההתנגדות לחונטה עדיין מפעמת. מטורף!

 

 

קס – סרטו של גיבור מעמד הפועלים הבמאי הבריטי קן לואץ’ (16 מתוק, קוראים לי ג’ו), על ילד עני מצפון אנגליה, שדרכו לפשע ולסמים סלולה בעקבות אחיו הגדול. כנגד כל הסיכויים מפתח בילי אהבה מיוחדת לבז, בו הוא נאחז כבקרש הצלה, והקשר שלו עם הציפור הפראית עומד במרכז הדרמה. יצירת מופת אמיתית שהיא גם הומניסטית וגם בעלת מסרים חברתיים כבדי משקל. אחד מסרטי הדגל של הקולנוע הבריטי החברתי שצץ בשנות השישים. אגוד מבקרי הקולנוע האמריקאים בחרו את הסרט בין 100 הסרטים הטובים ביותר לשנת 1971.

 

 

הם יורים גם בסוסים  – דרמה בבימויו של סידני פולק משנת 1969 התסריט עובד על ידי רוברט תומפסון וג’יימס פו והוא מבוסס על ספר בעל אותו שם של הוראס מקקוי. הסרט מגולל את סיפורם של חבורת אנשים המשתתפים בתחרות ריקודים בתקופת השפל הגדול. הסרט זכה להצלחה כלכלית גדולה ולביקורות מהללות. הוא היה מועמד לתשעה פרסי אוסקר. הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן אך הוא לא נכנס לתחרות הראשית.  הסרט הכניס 12.6 מיליון דולר מול תקציב של 4.86 מיליון דולר מה שהפך אותו בין 20 הסרטים המכניסית לשנת 1969. הסרט היה מועמד לשמונה פרסי אוסקר כשרק גיג יאנג זכה בקטגורית שחקן המשנה. יותר ממומלץ.

 

 

פליני סטיריקון – הדקאדנס של האימפריה הרומית בגירסתו המקורית של פליני לכתבי פטרוניוס. פליני נותן דרור לדמיונו ומחייה במלואה את החושניות של המאה הראשונה לספירה – תיאטרון וזירה, פילוסופיה ושירה, תאוות בשרים ומאגיה, ובקיצור – חיים ללא מוגבלויות נוצריות. נפילתה של רומא העתיקה נבעה על ידי הוללות והנהנתנות יותר מכל פולשים זרים. שני תלמידים עוזבים את בית הספר כדי להמשיך בפנטזיות המיניות שלהם. הטוגות הרומיות אינן יכולות להסתיר את הבוז של הבמאי פליני לנוער המודרני, כשהוא מצייר מקבילות בין הריקבון המוסרי של רומא לבין ההיפים של היום שחיים במבצר. השניים עוסקים בהתנהגות הומוסקסואלית עם ידיד נשי, אורגיות שיכורות ונשפים נהדרים הם נקודות השיא של האירועים עבור הרומאים המנוונים מבחינה מוסרית. הסרט זכה בפסטיבל וונציה בפרס הסרט הטוב ביותר.

 

 

הלו דולי היא קומדיה רומנטית מוזיקלית המבוססת על מחזמר בעל אותו שם. הסרט עוקב אחר מעלליה של דולי לוי, שדכנית  יהודייה ידועה, בעיר יונקרס שבניו יורק, בה היא מחפשת שידוך ל’רווק החצי-מיליונר’ הידוע והקמצן, הוראס ונדרגלדר. בכך, היא משכנעת את אחייניתו, ארוסה של אחייניתו ושניים מפקידיו של הוראס לנסוע לניו יורק . הסרט בוים על ידי ג’ין קלי  ועובד לתסריט על ידי ארנסט לימן, שגם הפיק אותו. צוות השחקנים כולל, בין הייתר, את ברברה סטרייסנד, וולטר מתאו שזה לו התפקידו היחיד בסרט מוזיקלי, דני לוקין, מייקל קרופורד, פריץ פלד ואף לואי ארמסטרונג, שגרסתו לשיר הנושא של הסרט הפכו ללהיט. שלושה פרסי אוסקר הוענקו לסרט המקסים לפסקול המקורי, לסאונד מיקס ולעיצוב האמנותי.

 

https://www.youtube.com/watch?v=AujY41daX7c

 

זהב מק’קנה – המארשאל מק’קנה יודע את מיקומו של אוצר אינדיאני חבוי, שהאגדה אומרת נשמר על ידי האלים. כולם רוצים להגיע לזהב, אבל רק הבנדיט קולורדו, אותו מגלם עומר שריף, עושה את הצעד הנכון וחוטף את איש הצבא. בדרך נתקלים השניים בעוד פורעי חוק שנכנסים אתם לתחרות הבלתי נמנעת וכל זאת עוד לפני היכנסם לשטח האינדיאני.

 

 

נשים אוהבות – קן ראסל הבמאי הבריטי ביים את הסרט לרומן מאת ד.ה. לורנס והיה מועמד לאוסקר. גלנדה ג’קסון זכתה על משחקה בו באסקר לשחקהית הטובה ביותר. הסרט עוסק במרובע אוהבים המתרחש באנגליה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. את התפקידים הגבריים הראשיים שיחקו הכוכבים העולים של הקולנוע הבריטי אלן בייטס ואולבר ריד. לצד ג’קסון גילמה ג’ניי לינדן את הצלע הנשית הרביעית. בצד תשבחות הביקורת לסרט ולאיכות המשחק של כוכביו ,עורר הסרט מחלוקת ותשומת לב ציבורית רבה בשל קטעי העירום שבו ובמיוחד אלו הגבריים.

 

כרזת הסרט פרח הקקטוס

 

שביל החלב דרמה קומית תיאולוגית ובאופן יחסי קוהרנטית בצורה לא אופיינית לבמאי ההזוי לרוב, לואיס בונואל (רוח החופש). רבים טוענים שזו ההשראה ל ‘בריאן כוכב עליון’ של מונטי פייתון. שני יחפנים נוסעים בשליחות צלבנית לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד. בדרך הם פוגשים במרקיז דה סאד ובעוד שורה של כופרים נוצרים. מבט מפוכח, מאשים ומצחיק של בונואל בשאלת הצביעות הדתית בכללותה והנוצרית בפרט. הסרט זיכה את בונואל בפרס בפסטיבל ברלין. לואיס בונואל מגדולי הבמאים הספרדים. בימאי ויוצר סרטים הנודע בעיקר בזכות סרטיו הסוריאליסטיים וסרטיו המקסיקניים. ידוע בזכות סגנונו האישי מעורר המחלוקת ובדעותיו בדבר צדק חברתי, דת ומערכות דתיות וארוטיות. מסרטיו:  ‘יומנה של משרתת ‘, ‘סוד הקסם הסודי של הבורגנות’.

 

 

פרח הקקטוס – בקומדיה הרומנטית והקלאסית מככב וולטר מתאו בתור ג’וליאן ווינסטון, רופא שיניים רווק וקליל, אשר תוכניתו המאוזנת בצורה עדינה כל כך, מתפוררת עקב נסיבות בלתי צפויות. קומדיה מרנינה המשלבת מצבים מטורפים, עם אינגריד ברגמן, לורן באקל והופעת בכורה של גולדי הון הצעירה. זה היה תפקידה הגדול הראשון של גולדי הון ועליו הוענק לה פרס האסקר לשחקנת המשנה הטובה ביותר. היא זכתה על תפקידה בסרט גם בגלובוס הזהב לתפקיד משנה. אינגריד ברמן הייתה מועמדת על משחקה בסרט לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר. גם מועמדות זה סוג של פרס.

 

כרזת הסרט נשים אוהבות

 

Author: מערכת פרימדונה