לימבו

Spread the love

ישנו חלק בקומדיה האלוהית בה המשורר, דנטה פוגש את ורגיליוס, שהוא משורר אחר, שפעל במאה הראשונה לפני הספירה. ורגיליוס מציל אותו, ומשמש לו כמדריך שלוקח את דנטה דרך מדורי הגיהינום השונים. תחושה זו מהדהדת בספרו הרביעי של מתי שמואלוף.

664997_10151932879603238_710554029_o

אך אולי כדאי להתחיל מעט קודם. אי שם בתחילת שנות האלפיים התחיל בתל אביב גל חדש של שירה. פרץ יצירתיות בלתי מוסבר זה הסתמך על סיבות שניתן רק לנסות לנחש, נשען על שנות השישים והשבעים, בהן לשירה היה מעמד זהה או גבוה מזה של הפרוזה, והתאפיין במספר רב מאוד של סימפטומים. היו משוררים שנפגשו מידי ערב בבתי קפה מסוימים, עיתוני שירה שחלקם קיימים וחלקם נעלמו מאז שניטשו ביניהם ויכוחים עזים בנוגע למה שירה צריכה להיות, ושהגיעו לפרקים עד כדי אלימות פיסית.

face

נשאלו שאלות בנוגע לדרך כתיבה, האם דברים כמו משקל וחריזה הם כלים אנכרוניסטיים, והאם היצירות החדשות צריכות להתנער מהם כליל. נשאלה גם השאלה האם לשירה פוליטית יש מקום, או שהיא מגויסת ומוותרת על ערכים אסטטיים לטובת העברת מסר. שמואלוף פרח בסביבה הזאת, ועורר לעיתים פרובוקציות ובקרב לא מעט אנשים מעט אנטגוניזם. הוא נשא עליו בין היתר את הדגל של השירה המזרחית. אך לא רק זה, כאחד מבין החברים שהקימו את ‘גרילה תרבות’ הוא היה פעמים רבות הקול של מה שנחשב השמאל הרדיקלי, הסוציאליסטי. האג’נדה שלו נשארה חדה ומדויקת, ומסרבת להתפייס. כל זה היה לפני כעשור.

front_cover

מאז השירה קצת שבה למיקומה הנידח, מבלי שרבבות אנשים ינסו להוציא אותה ממקום מסתורה בחלק האחורי של חנויות הספרים. רבים מהכותבים עברו לפרוזה, או חזרו להייטק. במקביל היו כמה מלחמות, ומהפכה חברתית שלא צלחה, לפחות נכון להיום. פירורי ההיסטוריה האלו לא היו חשובים אלמלא הספר ‘האסון מתחיל בארוחת עסקים’ היה כל כך טוב. ברובד אחד, הוא מכיל את כל המסקנות של השירה שקרו מאז. ההבנה שאין הפרדה אמיתית בין הפוליטי והאסטטי מגיעה לסוג של שיא חסר פשרות. המקורות השונים שנעים בין ויזלטיר, סומק, בן שמחון, גינסבורג, ומעבר. שמואלוף של הספר החדש מבין יותר מתמיד מי הוא, אם ניתן לבצע השלכה מרחיקת לכת מסוג זה רק מקריאה, את מה הוא עושה ואת המקום שהוא חי בו. זהו גם הרובד השני.

hason_cover

ישראל של 2013 מלאה במדורי גיהינום כמו אלו של דנטה. שמואלוף שמכיר אותם היטב מוליך דרכם, ומשמש כמדריך מיומן בספר המבריק והיפיפה הזה. אפשר בצורה יוצאת דופן לעשות את מה שלא נהוג בדרך כלל משום מה, ולשבח גם את הוצאת הספרים ‘נהר’ על עבודה מצוינת בבחירת הספרים, ואת רותם מקרית גת, שעיצב עטיפה מצוינת לספר.

מְחַפֵּשׂ פַּח אַשְׁפָּה שֶׁמַּתְאִים לַמִּדָּה שֶׁלִּי

“הֵם מֵתוּ? תִּבְדֹּק אַתָּה”

אַתֶּם חוֹשְׁבִים שֶׁשִּׁירִים טוֹבִים הֵם אֵלּוּ הַבָּאִים מִבָּתִּים שֶׁל יְלָדִים שֶׁיּוֹדְעִים לִשְׂחוֹת
תַּחְזִיקוּ חָזָק וּבוֹאוּ אֲסַפֵּר לָכֶם עַל
הַחֵרֵשׁ בַּשִּׁירָה הַיִּשְׂרְאֵלִית
הַמֻּבְטָל בַּשִּׁירָה הָעִבְרִית
הָאִלֵּם בַּשִּׁירָה הָעַרְבִית
הַחֵרֵשׁ אֶל מוּל הַשִּׁירָה הַיְּהוּדִית

רֶגַע. רֶגַע. לְאָן אַתֶּם שׂוֹחִים?

ספרו של שמואלוף, ‘האסון מתחיל בארוחת עסקים’, יושק הערב – ה – 26.6/ ב’ברנר 2′, ב -20:00.

Author: שחר סריג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *