כתבתנו האהובה, נורית קידר, היא במאית מוערכת ובנוסף מנהלת אמנותית של הפסטיבל האנתרופולוגי החמישי. למה שלא נפרגן למי שלא יכולה לכתבו על מעשה ידיה להתפאר
‘הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל’ – חוזר בפעם החמישית והוא מתחיל ממש היום. זה קרה שאנשי הסינמטק ירושלים חברו למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, את היחס בין האנושי ללא אנושי ואת הביטויים החברתיים, פוליטיים כלכליים וכד’ של יחסים אלה.
כמה המלצות ייחודיות : הסרט הקלאסי ‘נאנוק בן הצפון’ 1921, אשר נבחר ל’פינה הקלסית’ בה מוקרן מדי שנה סרט אחד מתוך הקנון של הקולנוע האתנוגרפי. ‘נאנוק מן הצפון’ הוא סרט הבכורה המונומנטלי של רוברט פלהראטי. הסוגה – ‘סרט דוקומנטרי’, אותה תבע התאורטיקן ג’ון גריירסון, נוצרה בהשראתו של סרט זה. ‘נאנוק בן הצפון’, הינו הסרט הראשון באורך מלא, המוקדש כולו לחייו הממשיים של אדם אחד – אלקריאק – צייד, בן לחברת האינואיטים. פלהראטי קורא לו בסרט ‘נאנוק’. מתוך נאמנות גמורה לבמאי ובטחון מלא בו, בונים השניים את דמותו האלמותית של נאנוק כפרא/גיבור מעשה ידי אדם, אשר תלך ותהפוך לשנויה במחלוקת בחלוף השנים. הבמאי רוברט פלאהרטי הגיע בשנת 1916 אל הקוטב הצפוני במטרה לעשות סרט על חיי האסקימואים. הנגטיבים של הסרט הזה הושמדו בדליקה ופלאהרטי החליט לשוב צפונה ולעשות סרט חדש. ‘נאנוק’ הוא סרט על אורחות חייה של משפחת אסקימואים שנקודת מבטו הבלתי מתנשאת וסינונו הייחודי הפכו אותו לאבן־דרך בתולדות הסרט התיעודי
נאנוק מן הצפון | 78 דקות | אילם | כותרות באנגלית | תרגום לעברית.
הסרט הפמיניסטי ההודי ‘לאן את צריכה?’ מאת הבמאית מנואלה בסטיאן אשר הביאה אל המסך את סוגיית מעמדן וביטחונן האישי של נשים בהודו, ונקשרת לא פעם לאירועים אלימים. סרט זה מציע התבוננות אינטימית ומעמיקה בשאלות אלה דרך סיפור חייה של דבקי. במשך שלוש השנים בהן אנו עוקבים אחריה, היא הופכת מבת לרעיה ולאם ומתמודדת עם שרשרת פטריארכלית של אב, בעל ומחותן. בתוך המארג הזה, היא מתעקשת להפוך לנהגת מונית בדלהי, שתוליך בבטחה נשים. הסרט מתורגם לעברית.
https://www.youtube.com/watch?v=4E4EuKyCPvw
‘רוקמי האוהלים מקהיר’ הוא סרט נפלא שזכה בפרס פסטיבל מרגרט מיד, ניו יורק. העלילה – לא הרחק משוק חאן אל חלילי בקהיר מרוכזות סדנאות אומנים ספורות, בהן מכינים גברים את יריעות רקמת האפליקציה המצריות. הסרט מלווה לאורך שלוש שנים כמה אומנים, כשברקע עוברת מצרים את מהפכת 2011 המתגלגלת עד בחירתו של של מורסי לשלטון. הסיפור נע בין הפרטי לציבורי. הוא זורם מידי הגברים המעבירים מדור לדור את בינת הכפיים שלהם, אל התקווה לשינוי ואל החשש ואי הודאות. הסרט דובר ערבית | תרגום לעברית.